ke 5.11.2014

Hallituksen politiikalla hyvinvointiyhteiskunnalta putoaa pohja

Tiedotusvälineille 5.11.2014

Välikysymys hallituksen talouspolitiikasta ja toimintakyvystä
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoro
Kansanedustaja Jussi Niinistö

On syytä ymmärtää, miksi me teimme välikysymyksen.

Syynä ei ollut yksinomaan luottoluokituksen lasku. Ei – vaikka hallitus katsoi luottoluokituksen säilymisen niin tärkeäksi, että kirjasi sen hallitusohjelmaan.

Luottoluokituksen lasku on jälleen yksi osoitus taloutemme surkeasta tilasta.

Ja jos talous ei ole kunnossa, meillä ei ole rahaa sosiaaliturvaan, ei terveydenhuoltoon, ei uskottavaan puolustukseen eikä eläkkeisiin. Hyvinvointiyhteiskunnalta putoaa pohja pois.

Tästä on kyse. Tämän takia me teimme välikysymyksen!

Kuten välikysymyksessä todetaan, hallitus ei ole kyennyt saavuttamaan yhtäkään itselleen asettamaa tavoitetta talouden saralla. Tämä on ollut nähtävissä jo pitkään, mutta tästä huolimatta hallitus ei ole kääntänyt talouspolitiikkansa linjaa. Ei, vaikka kummatkin päähallituspuolueet ovat vaihtaneet jo puheenjohtajaakin.

Erityisesti pitää ihmetellä, mihin viime kevään Antti Rinne on oikein kadonnut?

SDP:n puheenjohtajaehdokas Rinne, joka haukkui hallituksen talouspolitiikan lyttyyn ja lupasi muutosta, on nyt vaihtunut ministeri Rinteeksi, joka ei pidä hallituksen talouspolitiikkaa millään tavalla syypäänä luottoluokituksen laskuun. Ei, vaikka talouspolitiikan iso kuva ei ole muuttunut mihinkään viime keväästä.

Kasvavaan työttömyyteen puututtava

Perussuomalaiset ovat erityisen huolissaan työttömyydestä, joka kasvaa tällä hetkellä euroalueen nopeinta tahtia. Samalla pitkäaikais- ja nuorisotyöttömyys ovat räjähtämässä käsiin. Tästä huolimatta hallitus ei tee työllisyyttä ja talouskasvua tukevaa suhdannepolitiikkaa. Miksei?

Hallituspuolueet ovat unohtaneet 90-luvun laman keskeisen opetuksen: Jos annamme työttömyyden nousta rajusti, sitä on todella vaikea palauttaa takaisin edes pitkän nousukauden aikana.

Esimerkiksi nuoren valmistuminen kortistoon tai pitkäaikaistyöttömyys varjostavat koko loppuelämää. Osa syrjäytyy pysyvästi. Tämä jos mikä on perintö, jota emme halua lapsillemme antaa.

Kun hallituksen harjoittaman politiikan tulokset ovat näin laihoja, herää kysymys: Miksi hallitus ei käytä Perussuomalaisten jo pitkään ehdottamia keinoja talouden parantamiseksi?

Edustaja Lindström listasi jo muutaman perussuomalaisen ratkaisun ja listaa voi hyvin jatkaa vaikka työkyvyttömyyseläkejärjestelmämme joustavoittamisella, energiaomavaraisuutemme nostamisella sekä maahanmuuttopolitiikkamme järkevöittämisellä.

Hallitus voi edelleen muuttaa politiikkansa suuntaa ja toteuttaa esimerkiksi edellä mainittuja uudistuksia, mutta toive taitaa ikävä kyllä olla turha. Pääministeri Stubb kun on useaan otteeseen todennut, että tämä hallitus ei tee uusia päätöksiä – sen sijaan poliittisia virkanimityksiä se kyllä tekee.

Rakenteelliset uudistukset eivät ole edistyneet

Kaikki me tiedämme, että rakenteelliset uudistukset eivät ole edistyneet toivotulla tavalla. Näin ollen on käsittämätöntä, että kokoomus haluaa torpedoida kaikkein tärkeimmän uudistuksen, eli sote-uudistuksen. Vieläpä puhtaasti ideologisista syistä.

Gallupromahdusko on pakottanut tällaiseen vastuuttomaan toimintaan?

Vihervasemmiston rintamakarkuruuden jälkeen olisi myös kuvitellut, että edes ympäristöpolitiikkaan saataisiin kunnon käänne.

On toki hyvä, että turpeen vainoamiseen tulee pientä muutosta, mutta miksi esimerkiksi ilmastolaki on edelleen eduskunnassa? Se on turhake.

Ja miksi ette ole saaneet edes täysin järjetöntä haja-asutusalueiden jätevesiasetusta kumottua?

Perussuomalaisilla huoli isänmaasta

On tietysti täysin normaalia suomalaisessa politiikassa, että oppositio haluaa kaataa hallituksen. Poikkeuksellista sen sijaan on se, että vaalien aikaistamista vaativat jatkuvalla syötöllä niin elinkeinoelämämme eturivin vaikuttajat kuin valtio-oppineetkin. Tämäkin kertoo karua kieltä hallituksesta.

Tässä välikysymyksessä ei ole kyse julkisuustempusta tai vaalikampanjoinnista, vaan meillä on huoli isänmaasta.

Itse asiassa, meille olisi varmasti poliittisesti edullisinta antaa näin surkean hallituksen jatkaa loppuun saakka. Monia tässä salissa varmasti pelottavat ennenaikaiset vaalit ja mahdollinen oman paikan menetys, mutta nyt pitää maan edun mennä oman edun edelle.

Maahan tarvitaan pikaisesti pesänselvityshallitus, joka kääntää kurssin.

Arvoisa puhemies, tarvitaan käänne parempaan.

Jussi Niinistö