pe 8.1.2021 Muokattu ti 30.3.2021 19:17

Arto Luukkanen valittu Opintokeskus Pekasuksen uudeksi rehtoriksi ja Peruskansan Sivistysliitto ry:n hallituksen puheenjohtajaksi

8.1.2021

Peruskansan Sivistysliitto ry:n hallitus nimitti 1.1.2021 alkaen Opintokeskus Pekasuksen sivutoimiseksi rehtoriksi dosentti, TT Arto Luukkasen, rehtori Lasse Lehtisen jäädessä eläkkeelle.

Päätoimenaan Luukkanen työskentelee lehtorina Helsingin Yliopistolla ja koulutukseltaan hän on teologian tohtori.

Kuluneen vuoden aikana koronaepidemian kaikille opintokeskuksille tuomat kokoontumisrajoitukset ovat näkyneet myös Opintokeskus Pekasuksen toiminnassa lähiopetuksen vähentymisenä. Tämän vuoksi tavoittena onkin, että myös Pekasuksessa tarvittavat etäkoulutukset saadaan mahdollisimman pian otettua tehokkaasti puolueen jäsenistön ja ehdokkaiden käyttöön. Luukkanen lähtee luottavaisin mielin uuteen tehtävään.

– Opintokeskus Pekasuksella on kaikki tarvittavat edellytykset onnistua tulevissa koulutushaasteissa, niin tänä keväänä, kuin myös tulevina vuosina. Tarvitsemme koulutustoiminnalle perusvakautta, mutta myös uutta otetta etäkoulutushaasteiden kohtaamiseen ja uusien koulutussisältöjen sekä yhteistyötoimintamallien luomiseen. Perussuomalaisten vahvuus on osaavassa jäsenistössä ja siksi myös opetusmäärien kasvattaminen on yksi painopisteemme, jotta voimme vastata parhaalla tavalla kasvaneen puolueemme ja jäsenistömme osaamistarpeisiin, Arto Luukkanen toteaa.

Uuden rehtorin kartoittaminen käynnistettiin Peruskansan Sivistysliitossa jo puoli vuotta sitten sisäisenä rekrytointina, koska haluttiin luoda mahdollisimman hyvät lähtökohdat opintokeskuksen toiminnan kehittämiselle ja tehtävän onnistuneelle hoitamiselle.

Peruskansan Sivistysliiton hallitus oli joulukuussa yksimielisesti Luukkasen valinnan kannalla. Valintaan vaikutti, että neljästä rehtorikandidaatista juuri hänellä katsottiin olevan selkein näkemys Pekasuksen tämänhetkisestä tilanteesta sekä toiminnan kehittämisestä yhteistyössä puolueen kanssa. Lisäksi hänellä oli tehtävään tarvittava pätevyys.

Opintokeskuksen rehtori toimii niin opintokeskuksen kuin myös Peruskansan Sivistysliitto ry:n johtajana, vastaten erityisesti toiminnan strategisesta johtamisesta sekä koko opintokeskuksen henkilöstöjohtamisesta ja talousjohtamisesta.

Opintokeskus Pekasus on pienin Suomen poliittisista opintokeskuksista ja toimii valtioneuvoston vapaasta sivistystyöstä annetun lain ja opintokeskuslain mukaisesti. Opintokeskus on puolueesta erillinen mutta sen kanssa yhteiset aatteet ja päämäärät jakava opintokeskus, jonka tehtävä on järjestää puolueen järjestöorganisaatiolle suunnattua koulutusta.

Pekasuksen kevään koulutustarjontaa löytyy videokoulutuksina Vaalityökalun >> Ohjeet-välilehdeltä. Avoimet koulutukset julkaistaan etusivullamme, seuraa ilmoitteluamme www.pekasus.fi sivuilta!

Opintokeskus Pekasus

Arto Luukkanen