Kysymyksiä ja vastauksia

Ryhdy ehdolle Perussuomalaisten kuntapäättäjäksi

Suuresta osasta oman kotipaikkasi asioista päättää yleisillä vaaleilla valittu kunnanvaltuusto.

Kunnanvaltuustossa olevat henkilöt ovat aktiivisia kuntalaisia, jotka haluavat päästä vaikuttamaan arkipäivän asioihin omassa lähiympäristössään.

Me Perussuomalaisissa tiedämme, että asiat eivät muutu itsekseen, vaan niille täytyy tehdä jotain. Jos olet kanssamme samaa mieltä, toivotamme sinut lämpimästi mukaan ehdolle kevään 2021 kunnallisvaaleihin.

Onko lapsesi koulutie turvallinen tai onko lähikoulu enää kohta olemassa? Mihin kunnassasi voisi rakentaa liiketiloja tai asuntoja? Mihin kuntalaisilta kerättyjä verovaroja pitäisi kunnassasi käyttää tai miten niitä käytetään nyt? Onko alueellasi leikkipuisto, entä kirjasto? Mihin asioihin toivoisit muutoksia?

Yllä mainitut asiat ovat vain pieniä esimerkkejä siitä, mihin kunnanvaltuutettuna voi vaikuttaa. Arkipäivän asioita, meitä jokaista koskettavia.

Ehkäpä Sinä olet tyytymätön tapaan millä juuri sinulle tärkeitä asioita paikkakunnallasi hoidetaan? Ja ehkä juuri Sinulla voisi olla annettavaa kunnan päätöksenteossa? Perussuomalaisena kuntavaaliehdokkaana voit olla mukana edistämässä näitä tavoitteita kanssamme.

Muitakin syitä lähteä mukaan löytyy kuin halu vaikuttaa itsellesi tärkeisiin asioihin. Haluat ehkä tukea Perussuomalaisten puoluetta ja tavoitteita tai osallistua toimintaamme ja keskustella tärkeistä sekä ajankohtaisista asioista?

Jokaista meitä tarvitaan ehdolle vahvistamaan Perussuomalaisten kunnallista päätäntävaltaa. Näistä asioista päättämään päästäksesi Sinun on asetuttava ehdokkaaksi kuntavaaleissa.

Nyt on aika aktivoitua ja vaikuttaa – ilmoittaudu alustavasti ehdolle!

Klikkaa tästä ilmoittautumislomakkeelle >>

Kysymyksiä ja vastauksia

1. Vievätkö valtuutetun tehtävät jatkossa kaiken vapaa-aikani?
2. Okei, mutta miksi ihmeessä lähtisin ehdokkaaksi Perussuomalaisten listalta?
3. Pitääkö olla puolueen jäsen päästäkseen ehdokkaaksi?
4. Minkä kunnan ehdokkaaksi minun tulisi hakeutua ja onko muita virallisia ehtoja ehdokkuudelle?
5. Paljonko tarvitsen ääniä, jotta pääsen varmasti läpi?
6. Koska vaalit ovat ja mitä muita tärkeitä päiviä tulee huomioida?
7. Ok, sait minut innostumaan. Mitä teen, että pääsen mukaan?
8. Onko se varma, että pääsen ehdolle? Kuka siitä päättää?

1. Vievätkö valtuutetun tehtävät jatkossa kaiken vapaa-aikani?

Jos pääset vaalien jälkeen valtuustoon, pidetään valtuuston kokouksia yleensä kerran kuukaudessa. Tästä poikkeuksena voivat olla suurimmat kaupungit.

Valtuuston kokouksen lisäksi ennen valtuuston kokouksia oma perussuomalainen ryhmä pitää ryhmäkokouksen, jossa käydään läpi tulevan valtuuston kokouksen asialistaa, päätetään ryhmän kanta käsiteltäviin asioihin ja sovitaan siitä, ketkä pitävät ryhmäpuheenvuorot.

Valtuustopaikkojen lisäksi kunnissa ja kaupungeissa on erilaisia ja- ostoja, lautakuntia, osakeyhtiöitä yms. joiden päättävät elimet valitaan puolueiden vaalitulosten perusteella. Näiden toimielimet kokoontuvat myös noin kerran kuukaudessa. Kaupunginhallitus sen sijaan kokoontuu huomattavasti tiheämmin, vähintään kahden viikon välein.

Paikallispolitiikkaan saat kulumaan aikaasi juuri niin paljon kuin itse haluat sitä käyttää. Perusteellinen perehtyminen asioihin voi olla haastavaa mutta Sinun ei tarvitse olla kaikkien alojen asiantuntija, sillä perussuomalaisissa on jo paljon erilaisissa luottamustehtävissä toimineita henkilöitä, joilta saat tarvittaessa apua ja tietoja.

Lisäksi saat koulutusta valtuutetun tehtävän hoitamiseen sekä perussuomalaisten valtuustoryhmien verkoston ja puolueorganisaation tueksesi.

2. Okei, mutta miksi ihmeessä lähtisin ehdokkaaksi Perussuomalaisten listalta?

Perussuomalaiset on Suomen toiseksi suurin eduskuntapuolue ja tällä hetkellä kannatukseltaan ylivoimaisesti suurin puolue. Seuraavana haasteenamme on nousta suurten puolueiden joukkoon myös paikallistasolla.

Perussuomalaiset on konservatiivinen, isänmaallinen, maalaisjärkeen nojaava puolue. Tällaista ääntä tarvitaan nykyistä enemmän myös kaupungin- ja kunnanvaltuustoihin.

Perussuomalaiset ovat juuri Sinulle sopiva, tavallisten ihmisten puolue. Maalaisjärki ja asiakeskeisyys siivittävät paikallista politiikkaamme kuntalaisten ääntä kuunnellen.

Perussuomalaiset eivät ole minkään etujärjestön juoksupoikia. Olemme itsenäisiä, oikeudenmukaisuuteen pyrkiviä tekijöitä, joille kuntalaisten äänen kuuluminen on tärkeää. Perussuomalainen linja on, että Suomi kuuluu suomalaisille ja kunta kuntalaisille.

Tästä syystä meillä ei myöskään valtuustoryhmissämme ketään pakoteta ryhmäpäätöksiin. Saat olla omaa mieltäsi, kunhan muistat kertoa mielipiteesi ja kantasi omalle valtuustoryhmällesi ajoissa.

Toki jokainen Perussuomalaisten ehdokkaana oleva sitoutuu noudattamaan puolueen ohjelmia ja tulevaa kuntavaalivaaliohjelmaa, täydentämällä niitä tarvittaessa omilla vaaliteemoilla ja näkökulmilla. Tämä on jopa toivottavaa ja mahdollista, koska ohjelmamme ovat kaikille suomalaisille sopivia.

Menestyminen kuntavaaleissa on myös ensimmäinen askel kohti mahdollista eduskuntavaaliehdokkuutta.

Lue lisää arvomaailmastamme täältä >>

3. Pitääkö olla puolueen jäsen päästäkseen ehdokkaaksi?

Kuntavaaleissa puolueen jäsenyys ei ole välttämätön, mutta suositeltavaa.

Tärkeintä kuitenkin on, että jos tulet valituksi valtuutetuksi, niin sitoudut vaalien jälkeen liittymään Perussuomalaisten valtuustoryhmään sekä sen toiminnan tavoitteisiin, ja suoritat luottamuspalkkioistasi ns. luottamushenkilömaksun oman alueesi perussuomalaiselle paikallisyhdistykselle.

Jokainen listoiltamme luottamustehtävään valittava perussuomalainen tilittää alueensa yhdistykselle yhdistyksen yleiskokouksessa päättämän ns. luottamushenkilömaksun.

Luottamusmaksuista kertyvällä summalla yhdistys pystyy toteuttamaan tarkoitustaan eli kampanjoimaan vaaleissa, järjestämään tapahtumia ja tiedottamaan alueensa äänestäjiä.

Luottamushenkilömaksun yleisin määrä Perussuomalaisissa paikallisyhdistyksissä on noin 10% palkkiosta, eli hyvin kohtuullinen summa.

Haet ehdolle kuntaan, joka on kotikuntasi.

Kuntalain mukaan ehdokkaaksi käy henkilö, jonka kotikunta on se mihin ehdolle hakee ja jolla on äänioikeus, eikä häntä ole julistettu vajaavaltaiseksi. Lisäksi valtion- ja kunnan virkamiesten osallistumisesta ehdokkaaksi on säädelty ja muitakin poikkeustapauksia on.

Väestörekisterikeskus määrittelee 51. päivää ennen vaalipäivää ehdokkaiden ja äänestäjien kotikunnat sekä äänioikeudet. Eli jos asut vielä 27.2.2021 Lohjalla, äänestät Lohjalla ja voit asettua ehdolle Lohjan kuntavaaleissa. Jos satut muuttamaan toiselle paikkakunnalle 27.2.2017 jälkeen, voit asettua uuden kotikuntasi ehdokkaaksi, vaikka joudutkin äänestämään vanhan kotikuntasi ehdokkaita. Vaalikelpoisuus ratkaistaan siis myöhemmin kuin äänioikeus.

Lisätietoja saat tarvittaessa oman alueesi yhdistykseltä/piiriltä tai sähköpostitse osoitteesta: kuntavaalit2021@nullperussuomalaiset.fi

Paikkakuntasi perussuomalaisten yhdistysten tiedot löydät täältä >>

5. Paljonko tarvitsen ääniä, jotta pääsen varmasti läpi?

Äänimäärä riippuu hyvin monesta seikasta. Kunnan koosta, valittavan valtuuston koosta ja siitä, kuinka paljon Perussuomalaisten ehdokaslistalla on ehdokkaita.

Jos ehdokaslistamme on täynnä, tarvitset huomattavasti vähemmän ääniä läpipääsyyn kuin siinä tapauksessa, että listalla on vähemmän ehdokkaita. Tämän vuoksi perussuomalaisten tavoite on täydet ehdokaslistat jokaisessa kunnassa.

Voit auttaa ehdokaslistan täyttämisessä etsimällä uusia ehdokkaita esimerkiksi ystävä- tai tuttavapiiristäsi. Kaveri ehdokaslistoilla ei vie Sinun ääniäsi vaan mahdollistaa Sinun valintasi vähemmällä äänimäärällä.

Kunnallisvaaleissa 2017 valittiin 251 kuntaan yhteensä 769 perussuomalaista valtuutettua. Tulos oli huikea mutta tulevissa kuntavaaleissa laitetaan tulos vielä roimasti paremmaksi.

Katso täältä kaikki 2017 valtuutetut kunnittain, kunkin valtuutetun nimen perässä on äänimäärä >>

6. Koska vaalit ovat ja mitä muita tärkeitä päiviä tulee huomioida?

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 18.4.2021 mutta ehdokkaan matkalle sattuu muitakin tärkeitä ajankohtia. Tässä muutamia tärkeimpiä:

18.10.2020 Puoli vuotta vaalipäivään, vaalirahoituksen seurannan ja ilmoittamisen kannalta tärkeä päivämäärä. Lue lisää: 2§ Ehdokkaan vaalirahoitus.
6.3.2021 Päivä, jolloin Perussuomalaisten paikallisyhdistys viimeistään lyö ehdokaslistan nimet lukkoon.
17.3.2021 Perussuomalaisten ehdokaslistat vahvistetaan, joka tarkoittaa ehdokkaalle, että saat ehdokasnumeron. Kunnan keskusvaalilautakunta tutkii ehdokaslistat, erityisesti sen, että ehdokkaat ovat vaalikelpoisia ja vahvistaa ehdokasasettelun 17.3.2021 (31. päivänä ennen vaalipäivää).
7.4.2021 Ennakkoäänestys alkaa Suomessa ja päättyy 13.4.2021.
7.4.2021 Ennakkoäänestys alkaa ulkomailla ja päättyy 10.4.2021.
18.4.2021 Varsinainen vaalipäivä.

Lisätietoja kuntavaaleista: www.vaalit.fi -sivustolta >>

7. Ok, sait minut innostumaan. Mitä teen, että pääsen mukaan?

Voit heti ilmoittaa meille kiinnostuksestasi alustavasti puolueen sivuilla olevan nettilomakkeen kautta. Ilmoitusta lähettäessäsi Sinun ei vielä tarvitse olla puolueen jäsen.

Lähettämäsi tiedot käsitellään ja otetaan vastaan perussuomalaisten puoluetoimistolla luottamuksella. Sen jälkeen yhteystietosi ohjataan oman kuntasi paikallisyhdistykselle, josta sinuun ottaa yhteyttä oman alueesi perussuomalainen vaalivastuuhenkilö.

Voit myös ottaa yhteyttä omaan paikalliseen perussuomalaiseen yhdistykseen/piiriin tai tuttuun perussuomalaiseen henkilöön. Lisäksi voi olla, että Sinua on myös jo pyydetty ehdolle vaaleihin, tällöin voit olla suoraan yhteydessä Sinua pyytäneeseen henkilöön.

Voit myös laittaa jo nyt puolueen jäsenyysasian vireille. Jäsenhakemuslomakkeen voit ladata täältä >>

8. Onko se varma, että pääsen ehdolle? Kuka siitä päättää?

Paikallisyhdistyksen hallitus päättää itsenäisesti ehdokaslistan muodostamisesta, sillä kunnassasi voi olla se tilanne, että ehdolle haluavia ehdokkaita on enemmän kuin paikkoja ehdokaslistalla.

Tällöin paikallisyhdistyksemme usein haastattelee ehdokkaita löytääkseen parhaan ehdokaslistan vaaleihin. Haastattelua ja ehdokkuuttasi silmällä pitäen kannattaakin miettiä jo valmiiksi, minkälaista lisäarvoa tai näkökulmia oma ehdokkuutesi voisi perussuomalaisten listalle paikkakunnallasi tuoda.

Huomioithan, että vasta kun yhdistyksesi hallitus on vahvistanut kirjallisesti ehdokkuusasian osaltasi, voit aloittaa vaalikampanjoinnin.

Jos sinulla on kysyttävää ehdolle ilmoittautumisesta, oma paikallisyhdistyksesi, piirijärjestö ja puoluetoimisto neuvovat sekä auttavat Sinua.

Ota tarvittaessa rohkeasti yhteyttä!

Kysyttävää ehdolle ilmoittautumisesta?

Ota yhteyttä: kuntavaalit2021@nullperussuomalaiset.fi