to 30.8.2018 Muokattu pe 31.8.2018 20:46

Eduskuntaryhmän puheenjohtajan Leena Meren puhe eduskuntaryhmän kesäpäivillä

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Leena Meren puhe kesäkokouksessa 30.8.2018.

Eduskuntaryhmä on toiminut viimeisen vuoden aidon hyvähenkisesti ja työskentely ryhmässä on ollut miellyttävää ja innostavaa. Asioista saa puhua ja olla aidosti oma itsensä sekä ennen kaikkea edustaa äänestäjiään.

Viime syksynä perussuomalaisten eduskuntaryhmä teki hyvän vaihtoehtoisen budjetin, jossa oikaisimme hallituksen epäoikeudenmukaisia linjauksia. Hallituksen aitiosta kehuttiin meidän ehdotuksia mm. työllisyyteen, yrittäjyyteen, mutta valitettavasti niitä ei otettu kuitenkaan mukaan hallituksen työkalupakettiin. Perussuomalaiset haluavat rohkeasti rakentaa Suomea ja toivovat asioiden ratkaisemista valtataistelun sijaan.

Perussuomalaisilla on kolme keskeistä periaatetta, joiden varaan rakennamme talouden ja Suomen kuvaa. Näille rakentuu myös meidän eduskuntaryhmän tuleva vaihtoehto (Jussi saattanut puhua jo näistä mutta kertaan ne)

1) Jaetaan vain sitä kakkua, mitä on.

2) Jaetaan suomalaisille ensisijaisiin kohteisiin ensin.

3) Kun eletään suu säkkiä myöten, pyrkimyksenä on oltava tuottavan työn ja yrittämisen edistäminen, jotta jaettavaa kakkua olisi enemmän.

Perinteisesti opposition eduskuntaryhmät tekevät hallituksen budjettiin numerolistan, jossa plussaa ja miinusta lisäillään ja syksy väitellään näistä yksityiskohdista. Etsitään pilkan kohteita siitä, että joku luku olisi jollain oppositiopuolueella laskettu väärin. Keskustelu on viikosta toiseen samaa jankutusta. Hallitus unohtaa tahallaan, ettei oppositiopuolueella ole takanaan ministeriöiden koneistoa tekemässä laskelmia. Lisäksi on olemassa aiheita, joita ei saa mielellään kyseenalaistaa. Näihin palaan jäljempänä.

Perussuomalaiset rakensivat jo viime syksynä hieman toisenlaisen vaihtoehdon, jossa esittelimme kokonaisuuksia koskien asumisen halpuuttamista; yrittäjyyttä, työllisyyttä ja koulutusta; kotia, hoivaa ja hoitoa. Se sisälsi monia uusia ideoita, joista muutamia oli nyt eilisessä hallituksen budjettiesityksessä. Näitä ovat poliisien hieman kasvavat resurssit ja verotuksen työtulovähennys ja eläketulovähennys.

Perussuomalainen eduskuntaryhmä on tänä kesänä kokoontunut pohtimaan uutta tapaa vastata hallituksen budjettiin.

Olemme valmistelleet rungon, joka on kaksiosainen.

1) Ensimmäinen ja tärkein osio on sellainen, jossa kerromme miten me rakennamme suomalaisille paremman Suomen eli millainen on Perussuomalainen Suomi.

Emme siis tyydy paikkailemaan vain yksittäisiä lisäyksiä tai poistoja, vaan kerromme miten muutamme Suomen linjaa ja politiikkaa Perussuomalaiseksi niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä.

2) Toisessa osassa teemme hallituksen budjettiin hätäapuna korjauspaketin, joita muutosehdotuksia teemme valiokunnissa ja äänestytämme ne eduskunnassa. Niillä muutoksilla koetamme kääntää budjetin ja politiikan suuntaa kohti perussuomalaista Suomea jo ensi vuonna.

Keskeisiä pitkän linjan periaatteitamme Perussuomalaisessa Suomessa ovat:

– Perussuomalaiset panostaa Suomeen ja suomalaisiin tarjoamalla heille uuden, paremman sekä oikeudenmukaisemman vaihtoehdon, yli vaalikausien ylittävälle ajalle.

– Kansallinen etu, suomalaiset ovat aina perussuomalaisen politiikan ytimessä ja sen lähtökohtana. Julkisen rahanjaon tulee olla oikeudenmukaista ja panostukset tulee tehdä suomalaisten elintason nostamiseen

– Valtion velkaantuminen tulee lopettaa ja talouskasvua edistää.

– Tarjoamme työtä, turvaa ja oikeudenmukaisuutta suomalaisille. Ketään ei jätetä yksin. Kaikille suomalaisille annetaan hyvät edellytykset menestymiseen työn ja yrittämisen kautta.

– Haittamaahanmuutto lopetetaan

– Sisäisestä turvallisuudesta huolehditaan

– Kansallisomaisuutta uskalletaan suojella ja se pitää sisällään sen, että suomalaista maataloutta ja työtä uskalletaan puolustaa ja puhtaat vedet sekä luonnon rikkaudet sekä valtion omaisuus pidetään omissa käsissä.

Tältä pohjalta lähdemme vastaamaan hallituksen esityksiin talouden suunnasta ja ensi vuoden budjetista. Eduskuntaryhmä keskustelee aiheesta tänään lisää iltapäivällä ja työ jatkuu tiiviinä seuraavat viikot. Pian pääsemme esittelemään Perusuomalaisen Suomen -ohjelman.

Kesän aikana on ollut monta ajankohtaista aihetta, joista haluan vielä sanoa ja kertoa perussuomalaisten ajatuksia. Nämä ovat aiheita joita ei paljoa hallituksen toimesta kommentoida tai se jää hyvin vähäiselle.

Ensimmäisenä puhun maataloudesta

PS on todella huolissaan Suomen maataloudesta sen jatkuvuudesta ja maamme huoltovarmuudesta eli maamme elinvoimasta tuottaa viljaa, rehua ja lihaa tulevina vuosikymmeninä.

Selvitysten mukaan ainoastaan perussuomalaiset eivät ole huolissaan. Tutkimuksen mukaan neljä viidestä suomalaisesta haluaa pitää maaseudun asuttuna. Lisäksi 66 % suomalaista kannattaa maataloustukien lisäämistä koska satovahingot ovat heikentäneet maatalouden kannattavuutta.

Maatalouden ja viljelijöiden avuksi tarvitaan jatkuvuutta ja varmuutta tulevaisuudesta. Mikäli jatketaan vain ja ainoastaan kertakorvausten tiellä luo se epävarmuutta.

Hallitus myönsi kriispaketin, mikä on hyvä asia joskin se on valmiiksi riittämätön.

Myöskään EU ei tule apuun. Suomi lähetti EU-komissiolle yhdessä Ruotsin, Tanskan ja Baltian maiden kanssa kirjeen, jossa pyydettiin kriisiapua.

Vastauksena tuli EUn maatalouskomissaarilta, ettei tukea tipu. Kuivuusongelma on kuulemma niin laaja, ettei EU:lla ole rahaa ongelman hoitamiseen. Kun katsotaan EU:n huimia jäsenmaksuja ja budjetin kokoa, ei ongelma voi kuitenkaan olla rahan vaan tahdon puute. EU katsoo, että se on tehnyt maatalouden osalta, mitä on tehtävissä. Tukien maksuaikatauluja on aikaistettu ja pientä hienosäätöä on tehty. Eu ei siis auta omia jäseniään ns. kehitysavulla – ei ainakaan nettomaksajia, kuten Suomi. Sanoisin sarkastisesti, että onpa hienoa kuulua kerhoon joka ei sitten autakaan kun apua tarvitaan. Silti EU jäsenyyden huonot puolet ovat aihe josta ei sovi paljoa puhua.

Rahojen kierrättäminen Brysselin kautta näyttää huonolta vaihtoehdolta sillä emme saa edes omiamme takaisin.

Milloin suomalaiset poliitikot alkavat puolustaa suomalaisia? Meidän tulee suosia kotimaista tuotantoa sanoi EU mitä tahansa. Vai pitkääkö meidän odottaa että Suomessa nähdään taas 1860-luvun nälänhätä. Perussuomalaisten mielestä ei.

SOTE-uudistus

Hallituksen esitys on pääperiaatteiltaan huono, koska se tekee sote-palveluista veroparatiiseihin voittonsa piilottavien suuryhtiöiden pelikentän ja korjaamisen sijasta rikkoo jo hyvätkin asiat Suomen tutkitusti toimivasta ja kustannustehokkaasta julkisesta terveydenhuollosta.

Hallituksella keulii kansallinen sotetila. On turha syyttää ja etsiä sote-syyllisiä sosiaali- ja terveysvaliokunnasta tai opposition kansanedustajista.

Sote-syylliset löytyy kyllä ihan hallituksen riveistä. Kyseessä on hallituksen – ei opposition – esitys.

Perustuslakivaliokunta vaati lausunnossaan kesäkuun alussa kunnon lisäselvitykset, jonka jälkeen perustuslakivaliokunta katsoo, onko muutokset hyväksyttävissä.

Ei sitä pelkällä hallituksen pakottamisella saada läpi. Perustuslakivaliokunta on jo huomauttanut hallitusta kiirehtimisestä ja todennut, että esim. perustuslakivaliokunnan työtä ei voi hallituksen aikataululla pakottaa.

Viimeinen temppu oli viime lauantaina Iltalehden julkisuuteen tuoma tieto VM:n ns. salaisesta sote-tiedotustilaisuudesta puolueiden johdolle, jossa Sotea taas lobattiin. Jutussa esiintyi myös VM:n taulukko kesäkuun lopulta, jossa perustuslakivaliokunnalle oli jälleen kerran annettu aikataulu, jolloin lausunnon tulee olla valmis. Hallitus siis viisveisaa perustuslakivaliokunnan kannanotoista ja jatkaa painostamista.

Kelakyydit ovat puhuttaneet paljon kesän aikana

Kela esitti syksyllä 2017 tuloksetta sosiaali- ja terveysministeriölle korvausmenettelyn jatkamista vanhan mallin mukaisesti vähintään vuoden 2018 loppuun. Näin taksiliikenteessä tapahtuvia muutoksia olisi voitu paremmin arvioida Kelan korvaamien taksimatkoja käyttävien asiakkaiden näkökulmasta. Myös sekä uusia palveluntuottajia että autoilijoita olisi todennäköisesti saatu lisää mukaan.

Ministeriö ei tukenut KELA:n esitystä ja otti tietoisen riskin epäonnistumisesta.

Julkisuudessa ministeri Berner on vierittänyt syyn Kelalle. Hän totesi YLE:n haastattelussa 26.7, että Kelan taksikyytien ongelmat heinäkuun alussa eivät johtuneet lupien vapauttamisesta vaan Kelan samanaikaisesta kilpailutuksesta.

Koska Kela varoitti ministeriötä uudistuksen liian nopeasta toteuttamisesta eikä ministeriö antanut KELA:lle sen pyytämää lisäaikaa, on hallituksen ratkaistava, miten se tukee KELA:a syntyneiden ongelmien ratkaisemisessa. Syyttelyn ja ongelman vierittämisen muille sijasta ministeriön pitäisi ottaa vastuu ja varmistaa, että kyytejä on tarjolla niihin oikeutetuille.

Turvapaikka-asiat ja ulkomainen työvoima puhuttavat ihmisiä jatkuvasti

Haitallinen maahanmuutto vaikuttaa kaikkiin tavallista, pientä ihmistä koskettaviin asioihin, koska se syö resursseja yhteiskunnan perustoiminnoista eikä se tuo muuta kuin lisää kuluja kansantalouteen.

Helsinki päätti taannoin tarjota kattavat terveyspalvelut laittomasti maassa oleville. Siis ihmisillä, joilla ei ole oikeutta asua maassa, on oikeus samoihin palveluihin – puhutaan oikeasti isoista rahoista. On selvää, että tällaiset palvelut houkuttelevat uusia tulijoita, minkä lisäksi niihin käytettävät resurssit ovat pois siitä, mihin julkiset sotepalvelut alun perin on tarkoitettu.

Viimeisimpänä hullutuksena on se, että kohta ei saisi palauttaa ketään. On hyvä muistaa, että turvapaikkaprosessiin kuuluu, kuten kaikkiin hakemuksiin se että päätöstä noudatetaan, Mitä järkeä koko prosessissa, jos aina saa jäädä. Kuka suomalainen saa valita mitä päätöksiä noudattaa. Ei kukaan.

Vielä olemme saaneet kuulla, että Suomi EUn jäsenenä varautuu jopa 100.000 turvapaikanhakijan tulvaan. Eikö pitäisi varautua, ettei tällaista tulvaa tule. Perussuomalaisille sanotaan, että miksi te puhutte aina haitallisen maahanmuuton ongelmista. Eikö ongelmia pidetä esillä kunnes ne on ratkaistu. Näin me ainakin aiomme tehdä.

Perussuomalaiset vastustavat myös hallituksen suunnitelmia poistaa Suomeen tulevilta ulkomaalaisilta neljän kuukauden työskentelyvaatimus sosiaaliturvan edellytyksenä.

Hallituksen suunnitelmien mukaan jatkossa Suomen sosiaalieduista pääsisi nauttimaan, jos tienaa työttömyysturvan peruspäivärahan suuruisen ansion, eli 696,60 euroa kuukaudessa. Lisäksi muut Suomeen pysyvästi asumaan tulevat ihmiset olisivat välittömästi oikeutettuja sosiaaliturvaan. Tämä koskisi muun muassa opiskelijoita ja oleskeluluvan saaneita.

Hallitus pyrkii rahtaamaan Suomeen ulkomaista halpatyövoimaa valtion kompensaatiolla. Tämä tietää suomalaisille duunareille kylmää kyytiä. Tämä olisi yksi nykyisen hallituksen huonoimmista päätöksistä.

Myös hallituksen suunnittelemat veroratkaisut ja tulojen riittävyys ja ostovoima ovat puhuttaneet koko kesän

Tavallisen ahertavan ihmisen maksutaakka on Suomessa raskas: Rahat ei riitä ja kaikki menee elossa pysymiseen.

Ihmiset tarvitsevat kohtuuhintaista asumista. Tällainen toiminta ei ole ”haittaa”, jota pitäisi verotuksen keinoin estää. Päinvastoin, tämä on toimintaa, jota valtion pitäisi kaikin käytössä olevin
keinoin jotta suomalaiset voisivat yrittää ja tehdä töitä. Sähkö ja lämmitys ovat jokapäiväisiä välttämättömyyksiä, joita ilman suomalaiset kotitaloudet eivät tule toimeen. Siksi näiden yliverottaminen ei ole perusteltua valtiontalouden tasapainottamiseksi. Ei ole viher- tai haittaveroja, on vain veroja.

Hallitus puhuu, ettei kenenkään ansiotulon verotaakkaa nosteta mutta puhuu haittaverojen ja siis myös energianverotuksen kiristymisestä eli hinnankorotuksia elämisen laskuihin. Nämä verot ovat tasaveroja ja kohdistuvat eniten pieni-ja keskituloisiin, jotka muutenkin maksavat leijonanosan ansioveroista.

Kesänaikana olemme saaneet monet kuulla eläkeläisten ongelmista. Monet kokevat epäoikeuden mukaisuutta pienistä työeläkkeistä, kun pitkän työuran tehneillä ja pienillä tuloilla elävä henkilö kituuttaa pienellä eläkkeellään. Tähän ongelmaan ei näytä hallituksen budjetissa tuodun mitään parannusta.

Perussuomalaiset ovat esittäneet 50 euron lääkeomavastuun poistamista jo viime vuonna. Se olisi suuri asia paljon sairastavalle ihmiselle joka kamppailee pienten tulojen ja sairauksien keskellä.

Hallitus lupasi eilen lääkeomavastuun pienentämistä. Perussuomalaiset toivoo edelleen koko omavastuun poistamista pienituloisilta.

Aihe joka nosti keskustelua ja jonka arvostelu tuntuu lähes kielletyltä eli kyse on YLE:n rahoituksesta verovaroin

Nykyisestä keskustelukulttuurista kertoo hyvin, että kun kerroin ilmaan ajatuksen, että jatkossa Ylen TV-ohjelmista maksaisivat vain ne, jotka niitä katsovat niin SDP:n kansanedustajan mielestä ehdotus oli ”raju ja käsittämätön irtiotto, joka merkitsisi sananvapauden oleellista kaventumista suomalaisessa yhteiskunnassa.” Edelleen SDPn puolelta todettiin, että miten Yleä koskevat muutokset on sovittu tehtäväksi kaikkien eduskuntapuolueiden yhteisymmärryksessä.

Niin. Tietääkseni mikään ei muuttunut pelkästään sillä, että otin asian puheeksi. Sellaista valtaa minulla ei ole. Mutta jostain se keskustelu aina alkaa ja toivotan muut puolueet mukaan hakemaan sitä SDP:n kuuluttamaa yhteisymmärrystä.

Muutenkin voisi olla enemmän vapautta valita mistä maksaa. Esimerkiksi tämä olisi toteutettavissa niin, että jos haluat maksaa ylimääräistä Yle-veroa, niin laitat rastin ruutuun veroilmoituksessa.

Yle joutuisi monipuolisemmin huomioimaan ohjelmatuotannossaan, mitä kansalaiset todella haluavat ja miten asioita tulisi tasapuolisemmin käsitellä. Silloin toimii periaate, että maksaja saa myös vaikuttaa palveluun.

Ympäristön tila ja ilmastonmuutos puhuttaa

Luontomme kohtalo ja ilmastonmuutos puhuttaa sillä maapallon kantokyky ei kestä kaikkea mitä ihminen täällä touhuaa ja tekee. Moni kantaa syyllisyyttä omasta normaalista elämästä.

Suomalaisen teollisuuden säilyminen Suomessa on eko-teko. Teollisuuttamme ei saa ajaa esimeriksi Kiinaan, Intiaan tai muihin maihin, joissa päästöihin suhtaudutaan leväperäisesti. Suomessa on WHO:n vuonna 2017 julkaistun tutkimuksen mukaan maailman paras ulkoilmanlaatu.

Pienhiukkaspitoisuus on matalin maakohtainen luku maailmassa. Suomi ei siis ole maailmanlaajuisesti ratkaisevassa asemassa. Nyt on kaikkien maiden aika hoitaa osuutensa.

Suomella ei ole käytännön mahdollisuuksia ottaa muiden maiden päästötaakkoja kantaakseen. Toisin kuin monet muut puolueet perussuomalaiset puolustavat suomalaisten oikeuksia ajaa omalla autollaan sekä lämmittää taloja puuta polttaen sekä saunoa puusaunoissa.

Kiivihiilen korvaaminen hetkessä on taloudellisesti erittäin vaikea toteuttaa, kuten Helsinki nyt kaavailee. Se tulee maksamaan valtavasti veronmaksajalle. Kaiken muutoksen tulee tapahtua ennakoidusti ja hallitusti. Ei äkkikäännöksin ja periaatteella että maksoi mitä maksoi.

Monia aiheita olisi mutta päätän puheeni kiitoksiin siitä, että kaikki eduskuntaryhmät pääsivät yhteiseen sopuun siitä, että sotiemme veteraanit pääsevät kaikki samalle viivalle ja saavat ja rahat löytyi viimeinkin budjetista.

Rintamaveteraaneille mahdollistetaan siis samat kotona asumista tukevat palvelut kuin sotainvalideille. Päätös varmistaa sodassa olleiden kansalaisten palveluiden yhdenvertaisuuden kotipaikasta ja sotakohtalosta riippumatta.

Perussuomalaiset ovat pitäneet aihetta pitkään esillä ja lakialoitekin asiasta on tehty. Kunniavelka maamme veteraanille saadaan vihdoin hoidettua.

Kiitän kaikkia ja toivotan mukavaa perussuomalaisten kokouspäivää ja vilkasta keskustelua siitä miten saamme maamme kohti Perussuomalaista Suomea.