pe 15.1.2016 Muokattu pe 15.1.2016 14:12

Esittelyssä piirien puheenjohtajat: Janne Aso/Varsinais-Suomi

Varsinais-Suomen piirin uudeksi puheenjohtajaksi valittu Janne Aso Kaarinasta on ollut kuntapolitiikassa mukana puolet elämästään. Juuri 40 vuotta täyttänyt entinen piikkiöläinen lähti kunnallispolitiikkaan vuonna 1994 ja siirtyi perussuomalaisiin vuonna 2011, ”veden tuomana”.

– Silloin Kaarinan valtuustossa ei ollut yhtään perussuomalaista. Seuraavissa kuntavaaleissa saimmekin sitten merkittävän osuuden äänistä ja kuusi valtuustopaikkaa, kertoo oman kaupunkinsa ääniharavaksi kunta- ja eduskuntavaaleissa sijoittunut Aso.

Samana vuonna perustettiin myös oma viisi kuntaa käsittävä paikallisyhdistys, jonka puheenjohtajana Aso on ollut siitä lähtien. Viimeiset kolme vuotta hän on ollut myös piirihallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja, Kaarinan valtuustoryhmän puheenjohtaja ja kaupunginhallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja.

Siviiliammatiltaan Aso on pelastuslaitoksen palotarkastaja alueenaan hoiva- ja hoitolaitosten poistumis- ja turvallisuusasiat. Ason perheeseen kuuluu vaimo, kaksi kouluikäistä lasta ja pari koiraa.

Raikas tuulahdus politiikan kentällä

Perussuomalaiset on raikas tuulahdus suomalaisen politiikan kentällä, joka ei toimi kuten muut puolueet ja jolla ei ole samoja rasitteita. Ason mielestä perussuomalaisten tulisi jaksaa raskaan hallitusvastuunkin keskellä muistaa pitää kiinni perusarvoistaan ja puhuttava samaa kieltä tavallisten suomalaisten kanssa.

– Oppositio pyrkii käymään erityisesti perussuomalaisten kimppuun, koska meidän kuvitellaan olevan hallituksen heikoin lenkki. Perussuomalaisten on pidettävä pää kylmänä. Hermostua ei saa. Puolue joutuu nyt opettelemaan hallitusyhteistyötä, joka edellyttää välillä kompromisseja. Pikavoittoja ei ole, mutta maltillisella ja vastuullisella politiikalla saamme tulevissakin vaaleissa kansalta valtakirjan suomalaisten asioiden hoitoon, Aso uskoo.

Positiivinen vire

Varsinais-Suomen piirissä on päällä positiivinen vire. Kuntavaaleihin alettiin valmistautua jo syksyllä ja piirin kuntavaaliohjelman ensimmäinen vaihe on laadittu. Nyt on käynnissä seuraava vaihe, jossa kaikki paikallisyhdistykset laativat omia ohjelmiaan omine painotuksineen. Tavoitteena on, että maakunnallinen vaaliohjelma olisi valmis ensi syksyyn mennessä.

– Oma tavoitteeni on laajentaa yhteistyötä paitsi piirin sisällä, myös muiden maakunnallisten toimijoiden suuntaan. Tavoitteena on myös sitouttaa omia toimijoita enemmän yhteiseen tekemiseen. Näyttää siltä, että tekemisen intoa on, vaikka välillä voi tulla lunta tupaan siitä, että valtakunnan tasolla ei kaikkia asioita ole saatu hoidettua tavoitteiden mukaisesti, Aso kertoo.

Aso toivoo, että myös eduskuntaryhmä olisi entistä enemmän näkyvissä kentällä seisomassa tehtyjen päätösten takana, ettei niiden puolustaminen jäisi vain puoluesihteerin ja ministeriryhmän harteille. Vaikka asiat nyt Suomessa näyttävätkin vähän heikoilta, on muistettava, että ne voisivat olla paljon huonomminkin, jos perussuomalaiset eivät olisi ykköskehällä asioista päättämässä.

TEKSTI MIKA MÄNNISTÖ