ke 9.12.2015

Esittelyssä piirien puheenjohtajat: Matti Lintukorpi/Häme

Hämeen piirin uudeksi puheenjohtajaksi on valittu Matti Lintukorpi Tammelasta. Asentajana yli kaksikymmentä vuotta samalla työnantajalla toiminut Lintukorpi lähti politiikkaan vuoden 2012 kunnallisvaalien alla.

– Aiemminkin on kyllä kyselty, kun olin noin kolmekymppinen. Silloin sanoin, että eiköhän ole parempi, että kasvan vähän. Meni reilut viisitoista vuotta, ennen kun sain kipinän lähteä politiikkaan. Hyvin pitkään tutkin eri puolueita ja niiden ohjelmia, mutta lopulta tulin siihen johtopäätökseen, että perussuomalaiset on ainoa puolue, johon koskaan tulen kuulumaan. Eikä päätöstä ole tarvinnut katua, Lintukorpi kertoo.

Lintukorpi toimii Hämeen piirin kolmantena varapuheenjohtajana vielä vuoden loppuun ja sitä kautta kuuluu myös työvaliokuntaan. Hän on Tammelan Perussuomalaisten puheenjohtaja, kunnanvaltuuston kolmas puheenjohtaja ja sitä kautta omaa puheoikeuden kunnanhallituksessa, teknisen lautakunnan jäsen, luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu. Lintukorpi harrastaa metsästystä, lähinnä hirvijahtia, ja kuuluu metsästysseuran johtokuntaan. Hänellä on kolme lasta ja kaksi lastenlasta.

Isot saappaat täytettävänä

Lintukorpi uskoo vakaasti perussuomalaisten valoisaan tulevaisuuteen jatkossakin, vaikka juuri tällä hetkellä synkkiä pilviä taivaalla vielä leijaileekin. On selvä asia, että hallituksessa kaikki puolueet ovat joutuneet tekemään myönnytyksiä ja myös kipeitä kompromisseja. Näihin asioihin on media hanakasti tarttunut ja sen seurauksena viimeaikaiset gallupluvut ovat olleet huolestuttavan suuntaisia.

– Silti edellisissäkin vaaleissa saimme paljon suuremman kannatuksen kuin missään gallupissa oli luvattu, Lintukorpi muistuttaa.

Hämeen piirissä tilanne on erittäin hyvä, josta suurimman kiitoksen Lintukorpi antaa istuvalle puheenjohtajalle Jari Ronkaiselle.

– Kun Jallu asettui puheenjohtajaksi, otti Hämeen piiri kertaheitolla aika monta harppausta eteenpäin. Siinä on minulle todella isot saappaat täytettävänä. Toivon pääseväni edes samaan tulokseen, vieläkin parempaan tietysti pyritään. Siinä tarvitsen kentän ja puheenjohtajien apua, niin Jallun kuin aiempienkin puheenjohtajien, kuten Niemelän ja Venesjärven. Kenttää aion myös kuunnella oikein isolla ja herkällä korvalla, sanoo Lintukorpi.

Ensi vuonna keskitytään kuntavaaleihin

Tulevana vuonna Hämeen piiri aikoo toden teolla keskittyä tuleviin kuntavaaleihin.

– Se on ykkösartikkeli jos minulta kysytään, ja tuskin kenttäkään siitä on kovin erimielinen. Tällä hetkellä ei vielä kauheasti mitään konkreettista ole tehty, mutta uskoisin kunkin paikallisyhdistyksen olevan sen verran valveutunut, että tietävät mitä on tulossa ja ovat omalta osaltaan jo vaalityönsä aloittaneet, Lintukorpi pohtii.

Eri paikallisyhdistykset ovatkin järjestäneet jo omia jäsenhankintatempauksiaan ja muita tapahtumia kuntavaaleja ajatellen. Myös piirin tasolla ollaan lähdössä vauhdilla liikkeelle heti vuoden alusta.

TEKSTI MIKA MÄNNISTÖ