pe 15.1.2016

Esittelyssä piirien puheenjohtajat: Matti Torvinen/Lappi

Lapin piirin uudeksi puheenjohtajaksi valittu Matti Torvinen on 58-vuotias varatuomari ja toimittaja Rovaniemeltä. Hän on tehnyt monipuolisen työuran rajavartioston palveluksessa ja sittemmin Yleisradion tv-uutisten toimittajana pohjoiskalotilla. Nykyään hänellä on kolme vakituista ja kolme harjoittelijaa työllistävä lakiasiaintoimisto Lex Lappia, jolla on toimistot Rovaniemellä, Kemijärvellä ja Pelkosenniemellä. Perussuomalaisiin hän liittyi 4-5 vuotta sitten, heti jäätyään pois Yleisradiosta.

– Aatemaailmani ja taustani ovat syvällä SMP:läisyydessä. Isäni oli varsin aktiivinen SMP:läinen, ja lapsuudenkodissani ovat aikanaan kaikki vanhat legendaariset vennamolaiset vierailleet ja öitänsä viettäneet. Itsekin kuuluin SMP:n nuorisojärjestöön, mutta jäin pois politiikasta kun menin töihin rajavartiostoon. Sinne ja Yleisradioon politiikka ei sopinut, Torvinen kertoo.

Torvisen perheeseen kuuluvat vaimo ja kaksi lasta, aikuinen tytär ja 15-vuotias poika, joka on kansallista kärkeä alppiurheilussa ja maastopyöräilyssä. Torvinen on myös Rovaniemen kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja, vapaa-ajanlautakunnan puheenjohtaja ja Rovaniemen Perussuomalaisten puheenjohtaja.

Lapin piirissä tilanne tasoittunut

Perussuomalaisten tulevaisuuden Torvinen näkee hyvin valoisana, ei hän muuten olisi piirin puheenjohtajaksi ryhtynytkään. Puolue on nyt ensimmäistä kertaa hallituksessa ja saanut mahdollisuuden osoittaa kyntensä hallituspolitiikassa.

– Uskon perussuomalaisten olevan nimenomaan työläisten ja keskiluokan puolue, joka ei tule katoamaan Suomen poliittiselta kartalta missään tapauksessa. Perussuomalaiset on avannut padon työväestölle ja keskiluokalle, joka vyöryy ja muuttaa yhteiskuntaa, sanoo Torvinen.

Lapin piirissä tilanne on hyvinkin tasoittunut siitä, kun piiri alkoi rajusti kasvaa viitisen vuotta sitten. Alkuvaikeudet on voitettu ja nopeaan omanvoitonpyyntiin pyrkinyt porukka on lähtenyt omatoimisesti puolueesta. Tällä hetkellä Lapin piirissä tehdään hyvinkin vastuullista politiikkaa ja vuosi 2016 tulee olemaan toiminnan vakiinnuttamisen vuosi.

Perussuomalaiset Lapin toiseksi suurimmaksi

Seuraava suuri koitos Lapin piirille ovat kuntavaalit 2017. Piiri on ottanut tavoitteekseen nostaa perussuomalaiset Lapin toiseksi suurimmaksi puolueeksi heti keskustan jälkeen. Piiri on jo käynnistänyt vaalivalmistelut ja paikallisyhdistykset ovat lähteneet etsimään ehdokkaita.

Vaaliohjelmaa lähdetään laatimaan heti tammikuun järjestäytymiskokouksen jälkeen. Viime kunnallisvaaleissa perussuomalaisten kannatus Lapissa oli 12 prosenttia, eduskuntavaaleissa 17 prosenttia. Torvinen uskoo, että on täysin mahdollista nostaa kannatus 17 prosenttiin kuntavaaleissakin.

– Haluan tarjota yhteistyön kättä kaikille puolueille Lapin hyvinvoinnin puolesta. Perussuomalaiset ovat keskeisiä toimijoita jo monessa Lapin kunnassa. Olemme myös hyvin ylpeitä ministeristämme Hanna Mäntylästä, sanoo Torvinen.

TEKSTI MIKA MÄNNISTÖ