pe 15.1.2016 Muokattu pe 15.1.2016 14:10

Esittelyssä piirien puheenjohtajat: Raimo Vistbacka/Etelä-Pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan piirin uudeksi puheenjohtajaksi on valittu valtiopäiväneuvos, varatuomari Raimo Vistbacka Alajärveltä. Lokakuussa 70 vuotta täyttänyt Vistbacka oli SMP:n ja sittemmin perussuomalaisten kansanedustaja vuosina 1987-2011, liikenneministeri Holkerin hallituksessa 1989-1990, yksi perussuomalaisten neljästä alkuperäisestä perustajajäsenestä ja puolueen ensimmäinen puheenjohtaja.

– Jo kansanedustaja-aikanani minua pyydettiin usein asettumaan piirin puheenjohtajaksi, mutta silloin aikani ei olisi riittänyt eikä alkuvaiheessa vielä poliittinen kokemuskaan. Jäätyäni pois eduskunnasta tuli kovat paineet asettua ehdolle edeltäjäni jäätyä pois, Vistbacka muistelee.

Vistbacka toimi Etelä-Pohjanmaan piirin puheenjohtajana kaksi vuotta, jona aikana piiri saatiin todella hyvään kuntoon ja kuntavaaleissa piirin historian paras vaalitulos. Vistbacka ei ollut suunnitellut asettuvansa enää ehdolle, vaikka häntä siihen kovasti suostuteltiinkin Asko Salmisen kieltäydyttyä enää jatkamasta. Lopullisen päätöksen ehdolle asettumisesta hän teki vasta piirikokouksessa.

Lait valmisteltava kunnolla

Vistbacka uskoo perussuomalaisten tulevaisuuteen, kunhan vain kaikki jäsenemme ja kannattajamme ovat oppineet ymmärtämään, ettei hallituksessa pysty saamaan nopeasti mitään aikaiseksi. Lain valmistelukin kestää yhdestä kahteen vuotta, ja lain hyväksymisen jälkeenkin menee vielä oma aikansa, ennen kuin sen positiiviset vaikutukset alkavat näkyä.

– Mielestäni on parempi, että laki valmistellaan kunnolla jo ennen kuin sitä viedään eduskuntaan, ettei sitä jouduta asiantuntijakuulemisten jälkeen kirjoittamaan uudelleen, Vistbacka sanoo.

Etelä-Pohjanmaan piirissä tilanne on suhteellisen hyvä. Vistbacka toivoo, että uusi valittu piirihallitus pystyisi viemään asioita yhtenäisesti eteenpäin ja että hänen johdollaan asiat saataisiin ainakin piirihallituksen osalta kuntoon, jotta Etelä-Pohjanmaalla saataisiin hyvä tulos myös seuraavissa kuntavaaleissa.

Kuntavaaliehdokkaiden koulutus tärkeää

Suuri haaste Etelä-Pohjanmaan piirille tulee olemaan kuntavaalit 2017. Vistbacka pyrkii siihen, että perussuomalaiset tulisivat olemaan kaikissa markkinatapahtumissa kansan tavoitettavissa, koska jos puolueen poliittiset kilpailijat pyrkivät levittämään ikäviä asioita ja vääriä tietoja, on kasvotusten tapahtuva kontakti paras keino niiden torjumiseksi.

– Samaan aikaan pitää lähteä valmistautumaan uusiin sote-alueisiin ja niiden vaaleihin. Vielä ei tiedetä, miten ne rakentuvat, mutta on selvää että organisaatiouudistuksia tulee ja että ne aiheuttavat suuria haasteita kaikkialla Suomessa, Vistbacka toteaa.

Yksi ensimmäisistä asioista kunnallisvaaleihin valmistautumisessa on ehdokkaiden koulutuksen tehokas järjestäminen. Olisi erittäin tärkeää saada koulutus toimimaan laajemminkin koko maassa, koska valtuustoihin on nousemassa paljon uusia tekijöitä. On pyrittävä siihen, että omat valtuutetut pystyvät jatkossakin pitämään puolensa ja viemään perussuomalaista aatetta eteenpäin oikealla tavalla.

TEKSTI MIKA MÄNNISTÖ