su 29.6.2014 Muokattu ti 8.7.2014 13:16

Kainuun piiri teki ehdokasvalintoja

Tiedote 29.6.2014 | Perussuomalaisten Kainuun piiri kokoontui Sotkamon Särkisen majalla yleisen ylimääräisen kokouksen merkeissä. Kokouksen asialistalla oli vain kaksi asiaa: juhannuksen alla toteutetun jäsenvaalin tulosten vahvistaminen ja piirin puheenjohtajan valinta.

Jäsenvaalin tuloksena kokous yksimielisesti asetti ehdolle eduskuntavaaliehdokkaiksi äänimäärien mukaisessa järjestyksessä Ari Korhosen Sotkamosta, Eila Aavakaren Kajaanista ja varalle Yrjö Puurusen Suomussalmelta. Kansanedustaja Pentti Kettunen on istuvana edustajana itseoikeutettu ehdokkaaksi tuleviin eduskuntavaaleihin. Kokouksessa edustaja Kettunen toisti aiemman ilmoituksensa, että hän ilmoittaa mukanaolostaan vaaleissa syksyn sääntömääräisessä piirikokouksessa.

Puheenjohtaja Toivo Kyllösen erottua tehtävästään kesken kauden oli valittava uusi puheenjohtaja kuluvan vuoden 2014 loppuun. Kajaanin osastot esittivät puheenjohtajaksi Timo Kanasen ja Sotkamon perussuomalaiset piirisihteeri Maarit Nurmen. Molemmat saivat kannatuspuheenvuoroja, ja ehdokkaat esittäytyivät myös itse kokousyleisölle.

Suljetun lippuäänestyksen tuloksena piirin puheenjohtajaksi valittiin Maarit Nurmi äänin 12 – 7. Kainuulaisessa hyvin miesvaltaisessa perussuomalaisten joukossa valintaa voi pitää jopa yllätyksellisenä. Äänioikeutettuina virallisina edustajina oli vain kaksi naista, mutta patavanhoilliseksi äijäpuolueeksi nimetyt kainuulaiset miehet osoittivat vääräksi väitteen naisten sorsimisesta puolueessa.

Seuraava piirihallituksen kokous pidetään heti ensiviikon vaihteessa uuden puheenjohtajan johdolla. Kokouksessa valitaan uusi piirisihteeri väistyvän Maarit Nurmen tilalle.