to 7.4.2016 Muokattu pe 8.4.2016 14:10

Tuumaustunti: Onko euro pelastettavissa?

Onko euro tuhoutumassa vai voidaanko se pelastaa? Mitä tämä maksaa? Mikä on Suomen linja? Ajelehtiiko Suomi Saksan perässä kohti liittovaltiota? Onko löydettävissä kolmas tie? Näitä asioita pohdittiin perjantain tuumaustunnilla. Tilaisuudessa julkistettiin VTT Heikki Koskenkylän kirjoittama Euroopan talous- ja rahaliiton tulevaisuus – onko euro pelastettavissa?”-raportti. Koskenkylän opponenttina toimi ETLA:n toimitusjohtaja Vesa Vihriälä.

Raportissa Koskenkylä kokoaa yhteen oleellisimmat euron kehittämistä käsittelevät näkemykset, joita ovat esittäneet niin taloustieteilijät, tutkimuslaitokset kuin eurooppalaiset viranomaistahot. Koskenkylä vetää lisäksi yhteen omat johtopäätöksensä euron nykytilasta ja Suomen vaihtoehdoista koskien yhteisvaluutan tulevaisuutta.

Lataa raportti täältä >

Tuumaustunti on katseltavissa Suomen Uutisten sivuilla >

Ajatuspajan aikaisemmat eurovaluuttaa koskevat keskeiset julkaisut ovat Pellervon tutkimus “Miten euroalue kehittyy?” (2013) ja Suomen vaihtoehtoja kartoittanut “Euro vai ei” (2013).