pe 16.11.2018 Muokattu ma 19.11.2018 10:25

Perussuomalaisilta uusi malli tieverkon ylläpitoon ja parannukseen

Mediatiedote 16.11.18.
Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset esittää vaihtoehtobudjetissaan uutta liikennerahastoa, johon jokainen työeläkevakuutuslaitos velvoitetaan sijoittamaan viisi prosenttia rahastojensa varoista.

Rahastojen arvo on nyt noin 200 miljardia euroa ja väestön ikääntymisestä huolimatta sijoitusten arvo on kasvaa 5-8 miljardilla eurolla vuodessa. Näin ollen liikennerahastoon tulisi noin 10 miljardin euron pääoma, jolla perussuomalaiset parantaisivat liikenneverkkoa.

– Suomen liikenneväylien korjausvelka on noin 2,5 miljardia euroa. Vuonna 2019 se kääntyy kasvuun – kiitos hallituksen vastuuttomien päätösten, toteaa kansanedustaja, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jani Mäkelä (ps.).

Perussuomalaisten kansanedustaja ja niin ikään liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jari Ronkainen perustelee, ettei nykyinen suoraan valtion varoista annettava rahoitus ole riittävä toimivan tieverkon ylläpitoon saati kehittämiseen.

– Tässähän ei hävitetä eläkekassojen pääomaa mihinkään, vaan raha laitetaan töihin ja maksetaan takaisin pienellä korolla. Kenenkään ei tarvitse pelätä omien tai tulevien eläkkeiden puolesta. Liikenneväylien kunnostus kasvattaisi bkt:ta, parantaisi elinkeinotoimintaa ja työllisyyttä ja lisäisi eläkemaksutuloa. Liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranisi. Eläkkeen saajien asemaan ja eläketurvaan menettely ei vaikuttaisi millään tavalla, Ronkainen täsmentää.

Perussuomalaisten vaihtoehtobudjetissa korostetaan kansallisomaisuuden suojelemista, jollaiseksi Mäkelä laskee myös liikenneverkon.

– Meidän tulee olla rohkeita investoimaan Suomeen ja uskoa maamme tulevaisuuteen. Tarve teiden kunnostamiseen on akuutti ja teitä tarvitaan myös tulevina vuosikymmeninä. Niihin investoidut rahat eivät ole tyhjän päällä jossain veroparatiisissa, vaan tuottavat konkreettista hyötyä suomalaisten liikkumiseen, turvallisuuteen ja kansantalouteen, Mäkelä lataa.

Jani Mäkelä, 050 512 2269
Jari Ronkainen, 050 513 2240