pe 21.10.2016

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä: Kannatamme YTHS:n toiminnan säilyttämistä

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta valmistelevan projektiryhmän ehdotukset valinnanvapausmallista julkaistiin 10.10.2016. Luonnoksen mukaan mm. koulu- ja opiskeluterveydenhuolto jätetään asiakkaan suoran valinnanvapauden ulkopuolelle. Ehdotus on tältä osin perussuomalaisten toiveiden mukainen.

”Opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen edellyttää saumatonta yhteistyötä terveydenhuollon ammattilaisten ja oppilaitosten välillä”, toteaa sosiaali- ja terveysvaliokunnan perussuomalainen kansanedustaja Vesa-Matti Saarakkala. ”Mikäli opiskelijoiden terveydenhuolto hajautuisi monen eri terveysalan toimijan kesken, menetettäisiin mahdollisuudet tehokkaaseen ennaltaehkäisevään työhön”, jatkaa Saarakkala.

Toimivia rakenteita ei ole syytä purkaa. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön ylioppilaille tuottamat palvelut ovat esimerkki laadukkaasta ja kustannustehokkaasta palvelujen tuotannosta. Opiskelijat ovat palveluihin tyytyväisiä ja säätiön tuottamien palvelujen kustannukset ovat nousseet huomattavasti maltillisemmin kuin terveydenhuollon menot työterveyshuollossa, yksityisessä terveydenhuollossa tai julkisen terveydenhuollon puolella. Perussuomalaiset kannattavat opiskelijaterveydenhuollon säilyttämistä jatkossakin kokonaisuutena ja YTHS:n vastuulla.

”YTHS toteuttaa juuri niitä päämääriä, joita sote-uudistuksella yritetään hakea. Palvelut tarjotaan kokonaisuutena, kohtuullisilla kustannuksilla ja ennaltaehkäisyä unohtamatta”, tiivistää Saarakkala. ”Haluamme, että YTHS laajennetaan myös ammattikorkeakouluopiskelijoille, jotta kaikki korkeakouluopiskelijat ovat yhtäläisten opiskelijaterveydenhuoltopalveluiden piirissä, Saarakkala päättää.