pe 9.10.2015

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä tyytyväinen ministeri Mäntylän esittelemään uudistukseen

Suomesta oleskeluluvan saaneiden sosiaalietuuksiin on tulossa isoja muutoksia. Tuet muuttuvat näillä näkymin voimakkaasti vastikkeellisiksi, niiden valvonta tehostuu ja tukisummat tulevat merkittävästi laskemaan. ”Jos opiskelijan opintotuen määrä on riippuvainen mm. iästä, oppilaitoksesta ja opiskelijat suorastaan velvoitetaan ottamaan lainaa, miksi olisi olemassa ihmisryhmä, joille tuet lankeavat lähes automaattisesti, ilman toimivaa vastikkeellisuutta”, pohti ministeri Mäntylä tänään Työmiehen tuumaustunnilla Perussuomalaisten puoluetoimistolla.

Näillä näkymin 1.3.2016 voimaan tuleva uudistus koskee ainakin uusia turvapaikan saaneita. Jo oleskeluluvan saaneiden kohdalta lain vaikutuksia vielä selvitetään.

Ministeri Mäntylän ohella tuumaustunnin vieraana ollut europarlamentaarikko Jussi Halla-aho kommentoi uudistusta tuoreeltaan: ”Tärkeintä on Suomen vetovoimatekijöiden minimoiminen, rajojen sulkeminen ei poistaisi mahdollisuutta jättää turvapaikka-anomusta ja sen myötä pääsyä Suomeen.”

”Hallitustaivalta on takana reilut neljä kuukautta, jäljellä kolme ja puoli vuotta. Isoja uudistuksia laitetaan liikkeelle päivittäin. Sosiaaliturvan uudistaminen on keskeinen korjaus maahanmuuttopolitiikkaamme. Ministeri Mäntylän suunnittelema uudistus on hyvä esimerkki siitä, miksi perussuomalaiset ovat hallituksessa”, toteaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho