ti 15.5.2018 Muokattu ti 15.5.2018 13:55

Sote- ja maakuntauudistus täysi susi myös Kirkkonummen kannalta

Kuvassa: Kirkkonummen Perussuomalaisten valtuustoryhmän kunnanvaltuutetut. Vasemmalta oikealle: Piia Aallonharja, Riikka Purra ja Anneli Granström.

Lehdistötiedote, Kirkkonummi 14.5.2018

Sote- ja maakuntauudistus täysi susi myös Kirkkonummen kannalta

Kirkkonummen perussuomalainen valtuustoryhmä tyrmää kovin sanoin hallituksen sote- ja maakuntauudistuksen. Ryhmän mukaan uudistus on erityisen ongelmallinen Uudenmaan kannalta eikä se toteuta asiantuntija-arvioidenkaan mukaan yhtään sille asetettua tavoitetta.

– Varmasti flunssan hoidattaminen helpottuu pääkaupunkiseudulla, kun yksityisiä palveluntarjoajia ilmestyy kadunkulmiin väkeä houkuttelemaan yhä enemmän. Kokonaisuuden kannalta tämä ei kuitenkaan ole hyvä asia. Vero miljardien siirtäminen yksityisille yrityksille on tällä hetkellä uudistuksen ydin eikä sellaista voi hyväksyä, vaikka kuinka kannattaisi valinnanvapautta, toteaa valtuustoryhmän puheenjohtaja, perussuomalaisten poliittinen suunnittelija Riikka Purra.

Kustannukset kohoavat pilviin, kun uusia toimintoja tulee verorahoituksen alle. Ruotsissa vastaava mutta pienimuotoisempi uudistus kasvatti terveydenhuoltomenoja 25 prosenttia. Vähitellen julkinen terveydenhuolto rapautuu, mutta maksumiehen rooli säilyy.

Kuten perussuomalaiset on tuonut moneen kertaan esille, uudistus on poliittisten lehmänkauppojen ja kahden puolueen keskinäiseen kilvoitteluun liittyvä vaarallinen leikki, jossa häviäjänä on tavallinen kansalainen. Terveyserot eivät tule kapenemaan, ja erilaiset kaistat terveydenhuollossa säilyvät:

– Työterveyden piirissä olevat, vakuutuksen omistajat ja varakkaat ovat edelleen ylivertaisessa asemassa muihin nähden. On todella surullista, että hallitus on väittänyt kansalaisille, että jatkossa muka kaikki saavat yhtä hyvää palvelua kuin nyt yksityisellä kävijät. Tämä ei pidä paikkaansa, Purra selvittää.

Useissa arvioissa on todettu, että pelkästään uudistuksen ensimmäisenä vuonna Uudellamaalla vaaditaan 300 miljoonan euron edestä kulujen karsimista. Tämä tarkoittaa jopa 5000 hengen vähentämistä sosiaali- ja terveyspalveluista. Kirkkonummi on kärsijöiden joukossa.

– Sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve Kirkkonummella kasvaa tulevaisuudessa merkittävästi erityisesti ikääntymisen takia. Kunta tarvitsee uuden terveysaseman, mutta vuosikaudet löysässä hirressä edennyt kunnan hyvinvointikeskus on joutunut sotepelin nappulaksi. Kukaan ei tiedä, mitä rakennukselle tapahtuu. Ottaako maakunta rakennuksen käyttöönsä? Hakeutuuko mahdollinen yksityinen toimija Jokiniityn sijasta parempien liikenneyhteyksien äärelle? Vai jääkö Kirkkonummi lopulta nuolemaan näppejään, ja terveyspalvelut haetaan entistä enemmän muualta, kuten Espoosta? ihmettelee valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Piia Aallonharja.

Myös maakuntauudistus on erittäin ongelmallinen. Kirkkonummen rooli isojen kaupunkien puristuksessa on tosiasia. Arvioiden mukaan kunta saisi Uudenmaan maakuntavaltuustoon yhden edustajan.

– Tietenkään maakuntavaltuustossa ei ole tarkoitus ajaa kuntakohtaisia vaan koko maakunnan tavoitteita. Mutta aika idealisti täytyy olla, että tällaiseen uskoisi. Vaikuttaa selvältä, että kuntalaisten demokraattinen osallistuminen ja Kirkkonummen etu jäävät vahvasti paitsioon. Maakuntavaltuusto toteuttaa sitä, mitä Helsinki, Espoo ja Vantaa haluavat, kritisoi valtuutettu Anneli Granström.

Perussuomalaisten mukaan uudistus tulisi tehdä perusterveydenhuoltoa parantamalla – korjaamalla sitä, mikä on rikki. Säästöjä voidaan löytää rakenteita järkeistämällä ja integraation kautta, kuten alun perin oli tarkoitus. Valinnanvapaus on periaatteellisesti hyvä asia, mutta sen pitäisi olla hallittua eikä keino julkisrahoittaa suuryrityksiä. Maakuntien itsemääräämisoikeutta olisi myös välttämätöntä lisätä.

– Emme usko tämänhetkisen uudistuksen läpimenoon. Hallitus rakoilee pahasti, ja valiokunnista näyttää lentävän kapuloita. Ja hyvä niin, sillä tällainen uudistus olisi todella katastrofaalinen, perussuomalainen valtuustoryhmä toteaa.

valtuustoryhmän pj Riikka Purra 040 547 7703