to 5.3.2015 Muokattu ti 24.3.2015 10:21

Talousvaliokunnan perussuomalaiset: Manner-Suomen ei pidä osallistua Ahvenanmaan tuulivoimaloiden syöttötariffien kustannuksiin

Tiedotusvälineille 5.3.2015

Eduskunnan talousvaliokunnan perussuomalaiset jäsenet ovat jättäneet tänään valiokunnassa vastalauseen liittyen hallituksen esitykseen siitä, että Manner-Suomi osallistuisi Ahvenanmaan maakuntaan rakennettavien tuulivoimaloiden syöttötariffien kustannuksiin.

Perussuomalaiset pitävät ehdotusta nykytilanteessa järjettömänä.

– Nykyistä syöttötariffijärjestelmää ei sovelleta Ahvenanmaan maakunnassa. Uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä koskevia tukijärjestelmiä on itsehallintolain 18 §:n nojalla pidettävä maakunnan lainsäädäntövaltaan kuuluvina. Itsehallintolain lähtökohtana on periaate, jonka mukaan toimivalta hallintoasioissa seuraa lainsäädäntövaltaa ja vastuu kustannuksista seuraa hallintovastuuta. Näin ollen, jos Ahvenanmaan maakunta haluaa tukea syöttötariffeilla omaa tuulivoimatuotantoaan, on sillä kaikki oikeus niin tehdä. Tämä tuki kuitenkin täytyy maksaa maakunnan omista varoista, ei valtion budjetista. Eikä tätä periaatetta ole hyväksyttävää kiertää millään erityisjärjestelyillä. On myös huomattava, että oikeus elinkeinotoimintaan Ahvenanmaalla on sidottu asumisperusteeseen, vastalauseessa todetaan.

Ahvenanmaa on Suomen valtiolta suhteellisesti selvästi eniten tukea saava maakunta. Näin on siitä huolimatta, että Ahvenanmaan ostovoimakorjattu BKT per capita on selvästi suurempi kuin Manner-Suomen. Vuosittaisten tukiaisten lisäksi Ahvenanmaa nauttii laajaa alv-verovapautta, joka vähentää valtion tuloja ja tarkoittaa laajamittaista piilotettua yritystukea ahvenanmaalaisille yrityksille.

– Tätä taustaa vasten pidämme käsittämättömänä, että maakunnalle ollaan antamassa entistäkin enemmän vuosittaisia tukiaisia Suomen valtiolta, perussuomalaisten valiokuntavastaavana talousvaliokunnassa toimiva kansanedustaja Kaj Turunen toteaa.

Perussuomalaiset muistuttavat, että Ahvenanmaan sähköverkko ei ole yhteydessä Suomeen vaan Ruotsiin, Vattenfallin omistamaan alueverkkoon. Tämä tarkoittaa sitä, että Ahvenanmaalle rakennettava sähkön lisätuotanto alentaa ruotsalaisen sähkön käyttäjän hintaa ja edistää Ruotsin teollisuuden kilpailukykyä. Nyt tuen maksajan, suomalaisen veronmaksajan, ei ole edes mahdollista saada hyötyä maksamalleen tuelle.

Talousvaliokunnan perussuomalaiset katsovat, että hallituksen lakiesityksellä uusi tuettu tuotanto vahingoittaa entisestään suomalaisen teollisuuden ja palveluiden kilpailukykyä suhteessa Ruotsiin.

– Ei voi kuin ihmetellä, kuinka keskustakin on mukana tällaisessa ruotsalaisten kuluttajien ja teollisuuden tukemisessa suomalaisen veronmaksajan kustannuksella, Turunen paukauttaa.

Perussuomalaisten mielestä koko nykyinen tuulivoiman syöttötariffijärjestelmä tulisi uusia, sillä tätä menoa vuonna 2020 syöttötariffeihin uppoaa vuositasolla yli 300 miljoonaa euroa.

– Nyt hallitus on avaamassa budjettiin uutta kymmenien miljoonien rahareikää, vaikka samaan aikaan ollaan valmiita leikkaamaan jopa lapsiperheiltä. Prioriteetit ovat täysin hukassa, Turunen kiteyttää.

Kaj Turunen