ti 24.2.2015 Muokattu ti 24.2.2015 14:37

Turvallisuusseikat huomioitava, jos Suomi osallistuu sotilaskoulutusoperaatioon Irakissa

Tiedotusvälineille 24.2.2015

Valtioneuvoston selonteko Suomen osallistumisesta turvallisuussektorin koulutusyhteistyöhön Irakissa
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoro
Kansanedustaja Jussi Niinistö

Perussuomalaiset arvioi kriittisesti kaikkia kansainvälisiä kriisinhallintaoperaatioita, joihin Suomea pyydetään mukaan. Niin myös nyt tätä lähetekeskustelussa olevaa selontekoa turvallisuussektorin koulutusyhteistyöstä Irakissa, joka on Suomelle operaationa ainutlaatuinen.

Operaatiolle on YK:n periaatteellinen tuki, mutta ei varsinaista valtuutusta. Kuten selonteossa todetaan, YK:n turvallisuusneuvosto pyysi viime syksynä jäsenmaita ryhtymään ”kaikkiin mahdollisiin toimiin, jotka ovat tarpeen, soveliaita ja kansainvälisen oikeuden mukaisia, joilla pystytään vastustamaan ISIL:n toimintaa”.

Suomi pohtii nyt osaltaan vastausta tuohon pyyntöön. Antaisimmeko tukemme sellaisessa muodossa, joka sopii kansainväliseen rooliimme ja jonka hyvin osaamme: ammattitaitoista sotilaskoulutusta Irakin kurdialueen Peshmerga-joukoille? Päätös asiasta tulee tehdä varsin pikaisella aikataululla, sillä tarve koulutukselle on akuutti.

Länsimaiden ja arabimaiden yhteinen kamppailu

Ääri-islamilainen terroristijärjestö ISIL, joka yleisimmin tunnetaan nimellä ISIS, on barbaarinen ja sen tuhoa toivoo moni. Nyt käsittelyssä olevassa operaatiossa ei ole kyse länsimaitten voimannäytöstä vaan länsimaiden ja arabimaiden yhteisestä kamppailusta yhteistä vihollista vastaan.

ISIS kylvää kauhua ja tuhoa niin kristittyjen, muslimien kuin muidenkin keskuudessa. On hyvä huomioida, että ilmaiskuihin ISIS:iä vastaan osallistuivat ensimmäisten joukossa sellaiset maat kuin Saudi-Arabia, Jordania, Arabiemiraatit ja Bahrain.

Pohjois-Irakissa kurdien Peshmerga-taistelijat ovat etulinjassa raakalaismaista ja häikäilemätöntä vihollista vastaan. ISIS tappaa, raiskaa naisia ja lapsia, uhkailee ei-muslimeja kansanmurhalla, mestaa toimittajia ja avustustyöntekijöitä sekä kylvää tekemistään kauheuksista vastenmielisiä videoita internetiin. Teoillaan ISIS on osoittanut olevansa ihmiskunnan vihollinen.

Perussuomalaiset ei halua, että ISIS leviää. Me emme halua sen leviävän Suomessa asuvien muslimien keskuudessa. Meidän viestimme on: älkää lähtekö taistelemaan ISIS:n riveihin. Jos niin teette, olette puolenne valinneet.

Suomalaisten kouluttajien turvallisuudesta ei saa tinkiä

Periaatteellisesta tarkastelusta käytännön tasolle. Selonteko on köykäinen yksityiskohdissaan. Siksi perusteellinen valiokuntatyö on tärkeää.

Ensinnäkin on syytä huomioida, että suomalaisten kouluttajien turvallisuus on asia, josta ei pidä tinkiä. Joko turvallisuudesta huolehditaan tai sitten suomalaiset eivät lähde. Irakissa on tuhannen kilometrin pituinen rintama ISIS:iä vastaan. Rintamalinja elää ja siinä on aukkoja. Iskut selustassa ovat mahdollisia. Ehkä suurimman riskin suomalaisille aiheuttaa liikkuminen koulutuspaikasta toiseen. Joukkomme omasuojauksesta on huolehdittava niin, että esimerkiksi tienvarsipommeihin varaudutaan riittävän hyvin.

Turvallisuusasioiden tuleekin olla vahvasti esillä, kun Suomi sopii joukkojensa asemasta kahdenvälisesti Irakin kanssa. On tehtävä rehellinen riskiarvio ja katsottava kouluttajiemme omasuoja sen mukaan mitä todella tarvitaan eikä sen mukaan mitä isännät katsovat soveliaaksi.

Operaatioon osallistumisen riskit tiedostettava

Toiseksi on syytä tiedostaa, että operaatioon osallistumisella voi olla omat heijastevaikutuksensa. Vaarana on, että Irakista ja Syyriasta kotiin palaavat jihadistit syyllistyvät terrori-iskuun koti-Suomessa. Operaation tästä ulottuvuudesta on käytävä perusteellinen ja rehellinen keskustelu, koska ISIS on kehottanut kannattajiaan iskemään koalitioon osallistuvien maiden kansalaisiin. Viime aikoina terrori-iskuja on tapahtunut Ranskassa, Belgiassa ja viimeksi Tanskassa. Sellainen voi tapahtua myös Suomessa. Pelon lietsomiseen ei kuitenkaan ole syytä. Tilanne on tiedostettava ja viranomaisten tulee siihen varautua.

Kolmanneksi on kysyttävä: onko tätä operaatiota käsitelty kriisinhallintahenkilöstön yhteistoimintaryhmässä? Ovatko kouluttajiksi lähtevien palvelussuhteiden ehdot nyt kohdallaan, ettei käy niin kuin kävi helikopteritaisteluosaston kanssa?

Kotouttamispolitiikkaa mietittävä

Perussuomalaiset kannattaa terrorismin vastaisen lainsäädännön edelleen kehittämistä. Samalla meidän on mietittävä kotouttamispolitiikkaamme. Jos ja kun Suomessa asuvia ihmisiä ja jopa Suomen kansalaisia on halunnut hylätä turvallisen yhteiskuntamme ja lähteä tappamaan ja tuhoamaan raakalaisten riveihin, jokin on pahasti pielessä.

Jussi Niinistö