ke 17.4.2013

Maailman paras bisnes

Välikysymys

Kyproksen tukeminen osana euroalueen talouskriisiä – Esittelypuheenvuoro

Rahanpesu on maailman paras bisnes. Siinä häivytetään rikoksella hankittu hyöty.

Suomi on maailman parhaassa bisneksessä mukana. Maksajana!

Kuka tai ketkä ovat ne, joita näillä paketeilla pelastetaan? Ennen kuin voimme keskustella tästä, pitää tietää, kenelle rahat menevät. Follow the money. Seuraa rahavirtaa! Kenelle eurot vierivät? Jos te itse tiedätte vastauksen, mutta ette kerro sitä – se on vakavin asia, jonka tässä salissa kuvitella voi. Mutta jos te ette tiedä, intonne pelastuspaketteihin on historiallisen moraaliton. Kuinka kerta kaikkiaan te voitte suostua maksajiksi, vieläpä meidän rahoillamme, jos ette tiedä rahojen saajaa?

Te olette tänään täällä vastaajana. Te tiedätte omien sanojenne mukaan tästä asiasta reilusti kaiken. Teillä on velvollisuus kertoa vastaukset tukipakettien maksajalle: Suomen kansalle!

Suomalaisten verovaroin veroparatiisia tukemaan

Kypros on jo viides euromaa, joka hakee pelastuspakettia. Tätä ennen tämä sama näytelmä on nähty moneen kertaan: Kreikan ensimmäinen pelastuspaketti, Irlannin rahalähetys, Portugalin kautta maksetut Saksan ja Ranskan pankkien tuet, Kreikkaan lähetetty toinen pelastuspaketti, Espanjan koko pankkisektorin pönkittäminen sekä kreikkalaisten lainakorkojen leikkaaminen ja maksuaikojen pidentäminen. Nyt on vuorossa Kyproksen keinottelu ja finanssiteollisuuden vilpillinen vedätys, jonka Kypros on tehnyt mahdolliseksi.

Kyproksen paketissa on monta seikkaa, jotka tekevät siitä moraalisesti, taloudellisesti ja poliittisesti vastuuttoman:

Tukipaketin summa on Kyproksen kansantalouteen verrattuna valtava. Suomalaisin verovaroin tuetaan nyt veroparatiisia, joka ei kerää omia verojaan. Tämän lisäksi pelastamme hyvin kyseenalaisia rahalähteitä ja tuemme siis rahanpesua.

Kypros on tunnettu rikollisten rahanpesupaikka ja veroparatiisi, ja siksi Suomen ei tule hyväksyä Kyproksen apupakettia. Näin kertoivat kokoomuksen edustajat Kauma, Lauslahti, Lehti ja Tolvanen tiedotteessaan.

Käsittämättömin käänne Kypros-näytelmässä nähtiin, kun Suomen hallitus oli mukana hyväksymässä ensimmäistä kriisiratkaisua, jossa siunattiin talletussuojan murtaminen. Kyseinen esitys vei pohjan koko talletussuojan uskottavuudelta. Sijoittajavastuuta korostanut hallitus olisi hyväksynyt menettelyn, jossa tavallisen kyproslaisen tililtä olisi verotettu lähes seitsemän prosenttia.

Euron alttarille uhratut sukupolvet

Jo nyt on nähtävissä yhteiskuntarauhan järkkyminen etenkin Etelä-Euroopan maissa. Työttömyys koskettaa järkyttävää määrää eurooppalaisia, euroalueella on nyt 19,1 miljoonaa työtöntä. Espanjassa ja Kreikassa nuorisotyöttömyys on lähes 60 prosenttia.

Euron alttarille, yhteisvaluutan pelastamiseksi, uhrataan miljoonien nuorten elämä ja tulevaisuus. Virheellisen politiikan seurauksena työttömyys kasvaa edelleen. Yhteiskuntarauha on osin mennyt.

Japanissa 1990-luvusta puhutaan menetettynä vuosikymmenenä. Euroopassa me puhumme pian menetetyistä sukupolvista.

Mihin unohtuivat vakuudet?

Onko EVM:n etuoikeutetun velkojan asemasta taas luovuttu ja jos on, mihin unohtuivat SDP:n kovasti hehkuttamat vakuudet? Unohdettiinko ne tarkoituksella? Eduskunnan hyväksymässä EVM-sopimuksessa puhutaan, että sillä on etuoikeutetun velkojan asema, mutta nyt näin ei ole. Vai onko? Samoin sopimuksessa kirjattiin, että EVM ei voi pääomittaa pankkeja suoraan vaan se on aina tapahduttava pankin kotivaltion kautta.

Viime viikolla julkaistussa EKP-tutkimuksessa kävi ilmi, että kriisimaiden kotitaloudet ovat Portugali pois lukien suomalaisia kotitalouksia varakkaampia. Tämä ei yllätä. Kriisimaiden verotushan on pääsääntöisesti ollut Suomea alhaisempi ja useissa maissa harmaa talous on arkitodellisuutta.

Hallitus korottaa sähköveroa ja bensaveroa ja leikkaa kuntien valtio-osuuksia kun me osallistumme samaan aikaan veroparatiisien pelastamiseen. Kansalaisemme on pantu maksamaan kasvavia veroja, jotta voimme pelastaa niitä, jotka eivät veroja maksa. Pääministeri Katainen, tätä te kutsutte reiluksi integraatioksi. Minä paheksun.

Muistinvirkistystä: ministereiden sanat ja teot

Hallitus suostui Kyproksen tukipakettiin ilman rahanpesuselvitystä ja velkakestävyysanalyysiä. Onko Kypros teidän mielestänne velkakestävä? Epäilen, sillä ensiksi kuviteltiin Kyproksen selviävän 17 miljardilla. Viime viikolla kävi ilmi, että tarve on 23 miljardia. Siis mistä oletatte Kyproksen kaivavan 6 miljardia lisää tähän hätään. Toistan: onko maa mielestänne velkakestävä?

Nyt EU-rahaa ei laiteta Kyprokseen Saksan vaalien vuoksi yhtään lisää.

Siteeraan itseäni. ”EU:n rahaliitto natisee liitoksissaan. Kreikan piikki pitenee ja Irlannin piikki aukeaa. Kulman takana kyyhöttää Portugali. Kataiselta loppuu käteinen.”

Kepun Markku Laukkanen, joka vielä pari viikkoa sitten julisti eduskunnassa, että: ’Kreikan kriisi on ohi, me patosimme sen’, edustaa hallituspuolueiden EU-linjaa kaikessa kirkasotsaisuudessaan. Tulee niin kovat ajat, että rotat tutisevat siltojen alla. Nyt nähdään, kuinka Saksa vie ja muut vikisevät. Saksa on ainoa maa, jolla on rahaa. Muut voivat puhua mitä tahansa vakuudettomia. Espanja ja Portugali takasivat jo Kreikkaa. Tuppuraiset Tappuraisen takuumiehinä. Otetaanko kertosäe Irlannin kanssa?”

Näin kirjoitin tiistaina 16.11.2010 Brysselissä plokiini. Siteeraan muistin virkistämiseksi myös silloista valtiovarainministeri Kataista, ed. Urpilaista sekä edellistä pääministeri Mari Kiviniemeä, jotka kolme viikkoa aiemmin 27.10.2010 sanoivat tässä salissa muun muassa seuraavaa:

”Kukaan ei saa enää elää euroalueella kuin pellossa pakottaen toisen välillisesti kärsimään. Jäsenmaiden oma vastuu talouspolitiikkansa seurauksista on tuotava käytäntöön. Emme hyväksy enää uusia kreikkoja. Kaatuva hoitaa jatkossa omat asiansa muita häiritsemättä.” Näin Jyrki Katainen. Emme hyväksy uusia kreikkoja.

Jutta Urpilainen totesi samana päivänä: ”Meidän mielestämme on täysin kestämätöntä, että voitot kyllä yksityistetään mutta tappiot maksatetaan tavallisilla ihmisillä, palkansaajilla, eläkeläisillä, yrittäjillä – tavallisilla veronmaksajilla.”

Ministeri Urpilainen: Mitä teille on tapahtunut? Te olitte mukana hyväksymässä Kyproksen tukiohjelman, jossa juuri noiden tavallisten veronmaksajien talletuksia olisi leikattu. Kyproksen parlamentti ei sitä sentään voinut niellä. He olivat samalla linjalla kuin tekin aiemmin.

Otan vielä yhden lainauksen pääministeritasolta: ”Haluan tehdä tässä selväksi yhden asian: Kreikan lainajärjestelyistä päätettäessä meitä ei muuten painanut solidaarisuus tai vastuu Kreikan pelastamisesta, kyllä meillä oli aito hätä Suomen ja suomalaisten pelastamisesta. Kyse ei siis ollut solidaarisuudesta eikä auttamisen ilosta, vaan suomalaisten omien etujen puolustamisesta.”

Näin keskustan Mari Kiviniemi. Keskusta aloitti tämän tukipakettipolitiikan, mutta nyt se on muka kääntänyt kelkkansa.

Meidän linjamme on ollut ja on yksiselitteinen ja selkeä: ei enää tukipaketteja. Pysyvä vakausmekanismi ei ole ratkaisu ongelmaan. Se luo järjestelmän, jolla vastuuttomat poliitikot ja nokkelat pankkiirit jatkossa pelastetaan veronmaksajien kustannuksella.

Vastauksia välikysymykseen

Esitimme välikysymyksessämme hallitukselle seuraavat kysymykset, joihin emme ole saaneet tyydyttäviä vastauksia. Siksi käyn ne vielä kerran läpi ja annan niihin mielestäni oikeat vastaukset.

Aiotteko jatkossakin olla täysin piittaamaton siitä tosiasiasta, että EU on jatkuvasti sekä systemaattisesti rikkonut omia sääntöjään?

Kyllä aiotte.

Jos EVM ei saa etuoikeutetun velkojan asemaa, aikooko hallitus oman ohjelmansa mukaisesti hakea vakuudet Suomen osuudelle?

Ei aio. Vai aikooko?

Miten Suomen valtiovarainministeri saattoi hyväksyä ensimmäisen tukipakettipäätöksen, jossa hyväksyttiin talletussuojan murtuminen?

Minun mielestäni ei mitenkään, mutta hyväksyi silti.

Miksi sijoittajavastuuta ei ulotettu Kyproksen valtionvelkakirjoihin sijoittaneisiin?

Hallitusta kiinnostaa enemmän pankkiirien hyvinvointi kuin Kyproksen kansa.

Oletteko selvittäneet, paljonko rahaa katosi Kyproksen pankkien ulkomaisista sivukonttoreista, kun kyproslaiset jonottivat kahdensadan euron maksiminostojaan pankkiautomaateilla Kyproksen saarella?

Ette ole, mutta julkisuudessa liikkuneiden tietojen mukaan summa on satoja miljoonia.

Eikö olisi oikein, että ensin selvitetään, tuemmeko rahanpesijöitä, ennen kuin paketti myönnetään?

Olisi tietysti, mutta ette te selvittäneet.

Miten olette varmistaneet, että Kypros pystyy maksamaan velkansa takaisin, kun maan velka on jo nyt 89,7 prosenttia sen bruttokansantuotteesta, ja nyt maksettava 10 miljardin tukipaketti on kokoluokaltaan 60 % maan bruttokansantuotteesta?

Ette mitenkään, varsinkin kun on käynyt ilmi, että Kyproksen on itse kaivettava, ei 7 vaan 13 miljardia euroa.

Arvoisa tukipakettihallitus,

Nyt teillä on tilaisuus oikaista mahdolliset virheet vastauksissani, sillä maksaja katsoo.

Arvoisa puhemies!

Teen seuraavan epäluottamuslause-ehdotuksen: ”Kyproksen tukipaketti päätetään ilman rahanpesuselvitystä ja velkakestävyysarviota. Tämä on kestämätöntä ja moraalitonta. Koska hallitus jatkaa edeltäjänsä tukipakettipolitiikkaa ja rikkoo tietoisesti ja toistuvasti EU:n sääntöjä Suomen kansan vahingoksi, se ei nauti eduskunnan luottamusta.”

Timo Soini