pe 17.10.2014

Perussuomalaisten ja keskustan välikysymys hallituksen talouspolitiikasta ja Suomen talouden kehityksestä

Perussuomalaiset ja keskusta jättivät tänään perjantaina hallitukselle välikysymyksen hallituksen talouspolitiikasta ja Suomen talouden kehityksestä. Välikysymyksen teksti ohessa.

VÄLIKYSYMYS

Hallituksen talouspolitiikasta ja Suomen talouden kehityksestä

Eduskunnalle

Hallitus on epäonnistunut talouspolitiikassaan. Stubbin hallitus piti voimassa Kataisen hallituksen keskeiset talouspoliittiset tavoitteet: työllisyysasteen noston 72 prosenttiin, työttömyyden alentamisen viiteen prosenttiin, valtion velkaantumisen taittamisen laskuun sekä kolmen A:n luottoluokituksen säilyttämisen. Yksikään hallituksen itselleen asettamista tavoitteista ei tule toteutumaan.

Kataisen ja Stubbin hallitukset päätyvät ennätystenkirjoihin historiallisen heikosta talouskehityksestä. Tästä vuodesta näyttää tulevan kolmas peräkkäinen taantumavuosi, mikä ei ole tapahtunut sitten 1990-luvun laman.  On myös erittäin todennäköistä, että ensimmäistä kertaa sitten 1990-luvun lamavuosien jopa kotitalouksien käytettävissä olevat tulot laskevat hallituskauden aikana. Ilman työtä on 450 000 ihmistä, ja kaikkinensa työttömyys koskettaa jo miljoonaa ihmistä.

On hyvä ymmärtää keskeinen taloudellinen syy Suomen luottoluokituksen laskulle. Luokitus laski, koska talouskasvua ei ole ja velkaantuminen ei taitu. Eikä se ilman kasvua taitukaan. Luottoluokituksen lasku osoittaa, että velkakestävyydessä on kyse lopulta talouskasvusta ja työllisyydestä. Ilman niitä ei ole velkakestävyyttäkään.

Hallitus on yli kolme vuotta leikannut ja korottanut veroja. Tulos on selvä: maassa on lama, työttömyys on räjähtämässä käsiin ja velkaantuminen ei ole taittunut. Luottoluokituksen laskun jälkeisistä kommenteista paljastuu, etteivät hallituksen avainministerit löydä hallituksen talouspolitiikasta juuri mitään korjattavaa. Tämä on käsittämätöntä.

Suomen talouden kehitys on jäänyt jälkeen myös muusta euroalueesta. Standard & Poor’sin luottoluokituksen laskun perusteluista on luettavissa karu totuus: maamme kilpailukyky ei ole vahvan euron oloissa kunnossa. Talouspolitiikkamme ja talouden rakenteemme on päivitettävä euroaikaan, sillä talouden työkalupakissa ei ole enää devalvaatiota, jolla talouspolitiikan vanhoja virheitä voi korjata. Muuten vaarana on jopa kriisimaiden kaltainen massatyöttömyys

Suomen talouden tila on yhtä vakava kuin 1990-luvun lamassa, osin jopa vakavampi. Suomen suunnan muuttaminen vaatii toimintakykyisen hallituksen. Ilman päätöksiä ei voi tulla muutosta. Pääministeri Stubb on kuitenkin useaan otteeseen todennut, että tämä hallitus ei tee uusia päätöksiä. Mitään suunnanmuutosta on siis tältä hallitukselta turha odottaa.

Luottoluokittaja Standard & Poor’sin listaamat taloutemme ongelmat ovat olleet jo pitkään ainakin opposition tiedossa. Luottoluokittajat ovat kuitenkin luottaneet siihen, että Suomen hallitus kykenee tarvittaessa tekemään isojakin päätöksiä talouden kääntämiseksi nousuun. Nyt tämä luottamus on mennyt, sillä luokituksen laskun toinen keskeinen syy oli hallituksen kyvyttömyys tehdä uudistuksia.

Tämän kyvyttömyys on selvästi luettavissa myös budjettiriihen yhteydessä julkaistussa virkamiesten laatimassa raportissa, joka käsitteli rakennepaketin edistymistä. Asiat ovat levällään. Keskeiset uudistukset ovat myöhässä ja tavoitteista selvästi jäljessä. Tästä huolimatta hallitus ei ole kertonut merkittävistä uudistuksista näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Uudistusten tekemisen sijaan hallitus on keskittynyt riitelemään julkisesti lähes asiasta kuin asiasta sekä pyörittämään omaa nimitysrulettiaan. Samaan aikaan olemme myös eduskunnassa joutuneet täysin poikkeuksellisiin toimiin, jotta hallituksella säilyy edes jonkinasteinen toimintakyky ja jotta lainsäädäntötyö ei täysin pysähdy. Isänmaan ruorissa ei näytä olevan ketään.

Suomen etu ja isänmaallinen teko olisi ollut pitää vaalit heti Kataisen hallituksen eron jälkeen. Hallituspuolueet asettivat kuitenkin oman etunsa kansakunnan edun edelle. Sen jälkeen talous- ja työllisyystilanne on muuttunut entistä vakavammaksi. Samaan aikaan päähallituspuolueet ovat ajaneet itsensä vaaliasentoon.

Ainostaan vaalien kautta tähän maahan saadaan todellisiin uudistuksiin kykenevä toimintakykyinen hallitus. Suomen kannalta on vastuutonta jäädä odottamaan ensi kesään saakka.

Edellä olevan perusteella ja Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:

Mitä hallitus aikoo tehdä talouden huonolle kehitykselle ja pahenevalle työttömyydelle? Miten hallitus aikoo varmistaa, että jo päätetyt, mutta yhä pahasti levällään ja myöhässä olevat rakenteelliset uudistukset etenevät? Tekeekö hallitus uusia päätöksiä valtiontalouden tasapainottamisesta ja rakenteellisista uudistuksista? Mihin toimiin hallitus aikoo ryhtyä luottoluokituksen nostamiseksi?

Helsingissä 17 päivänä lokakuuta 2014