ti 29.9.2015

Lapin piiri: Suomen on noudatettava kansainvälisiä sopimuksia ja kansallista lainsäädäntöään

TIEDOTE | Suomi ei voi toimia läpi Euroopan yhteisön kulkevien kansainvaellusten loppusijoituskohteena.

Perussuomalaisten Lapin piirin mielestä Suomen ja muiden allekirjoittajavaltioiden on noudatettava Schengenin ja Dublinin sopimuksia.

Pelkästään taloudellisen tavoittein vaeltamaan lähteneet laittomat maahanmuuttajat, joista osaa voidaan kutsua turvapaikkaturisteiksi, pitäisi voida poistaa maasta pikakäännytysmenettelyllä.

Muiden Eu-maiden toiminta on ollut Schengenin ja Dublinin sopimusten vastaista, koska ne ovat laiminlyöneet velvoitteensa rekisteröidä nämä henkilöt ja vastaanottaa sekä tutkia heidän turvapaikkahakemuksensa.

Suomen Sisäministeri on laiminlyönyt velvollisuutensa valvoa ja ohjata rajavartiolaitoksen ja poliisin toimintaa siten, että ulkomaalaislain mukainen ulkomaalaisvalvonta olisi käynnistetty riittävän ajoissa keväällä, kun ensimmäiset merkit tämän kansainvaelluksen eskaloitumisesta olivat havaittavissa.

Suomen tulee valmistautua väliaikaiseen Schengenin sopimuksesta irtautumiseen ja varautua palauttamaan omat kansalliset rajatarkastukset.

Tällä hetkellä Suomen sisäisestä turvallisuudesta vastaavilla viranomaisilla ei ole tietoa siitä, kuinka monta ja missä tämän kansainvaelluksen seurauksena maahan saapuneita nyt on.

Perussuomalaisten Lapin piiri ry
Piirihallitus