to 10.4.2014

Hallitus on epäonnistunut perhepolitiikassaan

Välikysymys hallituksen perhepolitiikasta ja lapsilisien leikkaamisesta
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoro
Kansanedustaja Maria Lohela

Hallituksen perhepolitiikkaan tarvitaan lisää järkeä, oikeudenmukaisuutta ja inhimillisyyttä. Arvoisa hallitus, olette päättäneet puolittaa kotihoidontuen vanhempien kesken, jäädytitte lapsilisien indeksitarkastukset, ja nyt aiotte leikata lapsilisiä. Kuntien valtionosuuksia leikkaamalla olette niin ikään vaikuttaneet perheiden hyvinvointiin, kun palveluja on jouduttu niiden seurauksena karsimaan. Tällaisilla päätöksillä ei yhteiskunta pitemmän päälle jää plussan puolelle.

Suomalainen veronmaksaja maksaa

Samaan aikaan kun kovia leikkauspäätöksiä perustellaan oman maan kansalaisille niiden välttämättömyydellä, virtaa Suomesta eri muodoissa sosiaaliturvaa ulkomaille. Pohjoismainen asumisperusteinen sosiaaliturvamme on eurooppalaisittain harvinaisuus, joka uhkaa jäädä jalkoihin EU-maiden käytäntöjä harmonisoitaessa.

Iltalehti kertoi hiljattain Suomessa työskentelevästä puolalaisesta sähkömiehestä, jonka Puolassa asuva perhe saa Suomesta lapsilisiä reilut 700 euroa kuukaudessa. Miehen mukaan hänen tuloillaan ei Puolassa saisi lapsilisää ollenkaan, joten EU:n lainsäädännön luoma tilanne on hänen kannaltaan varsin edullinen, mutta meidän rapistuvan hyvinvointivaltiomme kannalta se ei sitä todellakaan ole. Suomalainen veronmaksaja maksaa.

Kyse ei ole yksittäistapauksista eikä pikkusummista: Kelan tilastojen mukaan Suomesta maksettiin vuonna 2013 ulkomailla oleville ulkomaalaisille lapsille lapsilisiä ja kotihoidon tukea yhteensä yli kolme miljoonaa euroa. Lisäksi etuuksia luonnollisesti maksetaan myös ulkomaalaisten perheiden täällä asuville lapsille. Vuonna 2013 näiden etuuksien suuruus oli lähes 80 miljoonaa euroa.

Perussuomalaiset vastustivat yhdistelmälupadirektiiviä

Perussuomalaiset ovat vastustaneet yhdistelmälupadirektiiviä, jolla avataan suomalainen sosiaaliturva koskemaan myös maassamme työskentelevien, kolmansista maista tulevien ulkomaalaisten perheitä. Me tiesimme, että koska sosiaaliturvamme on jo muutenkin vaikeuksissa, meidän tulisi kynsin ja hampain pitää kiinni siitä, että sen perusrakenne säilytetään ennallaan. Näin ei kuitenkaan eduskunnan enemmistö halunnut. Nyt olemme tilanteessa, jossa sosiaaliturvaamme jaetaan kasvavassa määrin muiden maiden kansalaisille. Me maksamme ja leivomme tämän kakun verovaroin, minkä jälkeen sitä jaetaan muille. Onko tämä oikein ja kohtuullista?

Perussuomalaiset eivät hyväksy tällaista kehitystä. Vastustamme voimakkaasti sitä, että EU on sisämarkkinoiden varjolla ulottanut lonkeronsa sosiaaliturvaamme, jonka piti olla kansallisen toimivallan piirissä.

Pienipalkkaisissa perheissä jokainen euro on tarpeen

Suomalaisen pienipalkkaisen lapsiperheen kukkarossa hallituksen ajama lapsilisien leikkaus tuntuu. Omien kansalaistemme näkökulmasta on vaikea hyväksyä sitä, että yhteisistä verorahoista maksettavia etuja ei enää pystytä pitämään ennallaan, mutta silti eduista nauttivien joukkoa laajennetaan. Itä-Euroopasta tulevan kausityöntekijän näkökulmasta lapsilisämme on epäilemättä leikkauksen jälkeenkin varsin kelvollinen, mutta Suomi on kallis maa, ja etenkin pienipalkkaisissa perheissämme jokainen euro tarvitaan elämisten kustannuksiin, jotka nousevat jatkuvasti. Lapsilisien taso on jo ennen leikkausta jäänyt pahasti jälkeen ansiotason ja elinkustannusten kehityksestä, mistä kiitos kuuluu useammalle hallitukselle.

Lapsilisien leikkaamiselle olisi ollut vaihtoehtoja

Taloustilanne on vaikea, mutta lapsilisien leikkaamiselle olisi ollut vaihtoehtoja. Perussuomalaiset ovat yrittäneet tarjota hallitukselle ideoita: olemme esimerkiksi esittäneet entistä suurempia leikkauksia kehitysapuun sekä tehottomista yritystuista luopumista. Nämä ehdotukset eivät kuitenkaan ole kelvanneet hallitukselle. Tästä näkee, millaiselle arvopohjalle hallituksen politiikka rakentuu.

Hallitus on epäonnistunut perhepolitiikassaan. Lapsiperheiden hyvinvointia ei ole onnistuttu parantamaan eikä eriarvoisuutta vähentämään, ja tulevaisuus näyttää entistä synkemmältä nyt, kun lapsilisiin kajoamalla nakerretaan yhtä sosiaaliturvajärjestelmämme peruspilareista. Perussuomalaiset ovat syvästi huolissaan suomalaisten perheiden hyvinvoinnista.

Maria Lohela