su 23.3.2014 Muokattu la 29.3.2014 15:07

Perussuomalaisten näkökulma syntyneestä sovusta ja sote-uudistuksesta

Perussuomalaiset ovat vihdoin saaneet läpi vaatimuksensa hallitukselle. Parlamentaarinen ohjausryhmä on perustettu valmistelemaan sote-uudistusta.

Suunta on oikea ja toivottu. Perussuomalaiset ovat valmiita vastuuseen.

Perustetun ohjausryhmän lähtökohtana on, että Suomessa olisi tulevaisuudessa vain viisi vastuualuetta, jotka rakentuvat yliopistosairaanhoitopiirien ympärille ja joiden alueella perusterveydenhoito, erikoissairaanhoito ja sosiaalitoimi yhdistetään hallinnollisesti ja toiminnallisesti. Kunnat voivat jatkossakin toimia palveluntuottajina ja ne ovat kuntayhtymän omistajia. Vastuualueiden rahoitus tulee kunnilta painotetun kapitaatioperiaatteen mukaisesti. Tällainen rahoitus ja erikoissairaanhoidon (myös yliopistotasoisen), perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen täydellinen integraatio takaa sen, että raha voidaan panostaa aina ketjun heikoimpaan lenkkiin, joka on tällä hetkellä perusterveydenhuolto.

Kansalaisten näkökulmasta katsoen on tärkeintä, että he saavat palvelunsa kitkattomasti ja läheltä. Tämä on ollut perussuomalaisten suurin vaatimus. Ihmiset eivät ole kiinnostuneita siitä, kuka hallinnoi heidän palvelujaan, kunhan ne ovat lähellä ja toimivat.

Tämä poistaa hallitukselta turhat pakkoliitoshaaveet, koska niille ei ole jatkossa mitään perusteltua tarvetta tai syytä.

Perussuomalaiset haluavat uudistuksen myötä turvata lähipalvelut mm. asetuksilla ja lakimuutoksilla. Lähipalvelut on turvattava. Se on perussuomalaisten mielestä selvää. Uudessa mallissa olisi hyvää myös se, etteivät ylikansalliset pörssiyhtiöt pääse kaappaamaan hädänalaisten kuntien toimintoja, vaan vahva hankintayksikkö ja -taito olisivat kuntayhtymässä.

Perussuomalaiset haluavat kehittää hankintalakia niin, että se palvelee ennen kaikkea pienten ja suomalaisten yritysten etua. EU:n tasolla on muutettava säädöksiä siten, että kotikuntaan ja Suomeen veronsa maksava yrittäjä ohittaa kilpailussa veronkiertofirmat.

Vaikka sote-uudistuksen kohdalla on puhuttu paljon kilpailutuksesta, se ei poista kunnilta mahdollisuutta tuottaa hyviksi ja tehokkaiksi todettuja palveluita itse, vaan uudessakin järjestämismallissa kunnat ja niiden omistamat laitokset ja sairaalat tuottavat palveluista suurimman osan. Tässä mallissa voidaan kilpailuttaa yksityiset palveluntuottajat siten, että resurssit saadaan optimaaliseen käyttöön ja samalla monikansallisten terveys- ja palveluasumisen yritysten kaappausuhka poistuu, kun yritykset eivät kilpailuta kuntia, vaan iso sote-järjestäjä kilpailuttaa yrityksiä.

Puolueen puheenjohtaja Timo Soini p. 050-5120267

Puolueen 2. varapuheenjohtaja, Sosiaali- ja terveysvaliokunnan valiokuntavastaava Hanna Mäntylä p.050-5120497

Eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jari Lindström 050-5120495