la 24.1.2015 Muokattu ti 27.1.2015 11:33

PS:n puoluehallitus: Maailman parantaminen vai suomalaisten etuudet?

Perjantaina Helsingissä kokoontuneen Perussuomalaiset rp:n puoluehallituksen kannanotto

Kokoomus, keskusta ja SDP ovat julkaisseet omat vaaliohjelmansa. Yhteinen viesti kuuluu, että valtiontaloutta on tasapainotettava leikkauksilla. Kolme suurta ovat myös ilmoittaneet, että leikkaukset tulevat koskemaan kaikkia suomalaisia ja heidän etuuksiaan.

Mitä etuuksia? Leikkauslistat ilmoitetaan kuulemma myöhemmin, vaikka puheenjohtajat Alexander Stubb, Juha Sipilä ja Antti Rinne vaativat muilta konkreettisia listoja välittömästi.

Putsataan ensin pöytä

Perussuomalaiset esittävät nyt mallia, jossa putsataan ensin pöytä. Sovitaan sitten, mikä on valtion rooli ja vastuu kansalaisten hyvinvoinnista sekä yritysten toimintaedellytyksistä. Perussuomalaiset eivät ole lähtökohtaisesti valmiita nostamaan veroja. Päinvastoin. Kansalaisten päivittäisiä elinkustannuksia tulee alentaa leikkaamalla asumiseen ja liikkumiseen kohdistuvat energia- ja polttoaineverot kohti EU:n minimitasoa. Toimenpide kohentaisi teollisuuden kilpailukykyä ja parantaisi työntekijöiden ostovoimaa.

Maassamme noin miljoona ihmistä, jotka elävät 1 000 euron kuukausituloilla. Perussuomalaisten esitys alentaa kansalaisten päivittäisiä elinkustannuksia ja tuo ostovoimaa myös näille, noin 1 000 euron kuukausitulolla eläville.

Valtiontalous saadaan tasapainoon vain radikaalilla budjetin rakenneuudistuksella, ei kokoomuksen, SDP:n ja keskustan esittämillä kansalaisten kyykyttämisillä ja etuuksien leikkaamisilla. Perussuomalaisten esittämällä budjetin rakenneuudistuksella ohjataan niukat eurot suomalaisten hyvinvoinnin turvaamiseen – maailman parantamisen sijasta.

Säästöt on syytä aloittaa maahanmuuton kustannuksista sekä vähentää rahan syytämistä maailmalle kehitysyhteistyön varjolla. EU-nettojäsenmaksu tulee puolittaa, koska EU-äänivaltammekin puolittuu. Samalla tulee varmistaa, ettei yhtään uutta tuulivoimasyöttötariffia enää tehdä. Kaikkien muidenkin kannattamattomien energiamuotojen elättäminen veronmaksajien piikkiin on pysäytettävä. Myös euron järjenvastainen tukipiikki on laitettava kiinni.

Puheenjohtaja Timo Soini, p. 050 512 0267

Puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo, p. 040 505 1660