to 18.10.2018 Muokattu ti 23.10.2018 15:03

Perussuomalaiset 18.10. kyselytunnilla: Mitä te sanotte heille, jotka haluavat suojella lapsia rikollisilta, mutta heitä kielletään suojelemasta?

Mediatiedote 18.10.2018
Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset haluavat järeämpiä toimia lasten seksuaalisen hyväksikäytön torjuntaan. Eduskunnan suullisella kyselytunnilla kansanedustaja Mika Niikko (ps.) esitti, että lyhyessä työsuhteessa olevalta saisi tarkastaa rikosrekisterin, jos henkilö työskentelee lasten parissa. Tällä hetkellä menettely ei ole mahdollinen.

Aiemmin muun muassa Vantaa tarkisti myös lyhytaikaisten sijaisten taustat, kunnes sai eduskunnan oikeusasiamieheltä nuhteet lainvastaisesta toiminnasta.

– Tämän korjaamiseksi tarvitaan lakimuutos, josta edustaja Sami Savio (ps.) on tehnyt lakialoitteen, Niikko jatkoi.

– Arvoisa ministeri, mitä sanotte heille, jotka haluavat suojella lapsia rikollisilta, mutta heitä kielletään tekemästä se? Ja mitä aiotte tehdä asian korjaamiseksi? Niikko tivasi.

Oikeusministeri Antti Häkkänen (kok.) kertoi vastauksessaan, että Oikeusministeriössä on käynnistetty työ sen edistämiseksi, että myös lyhyissä työsuhteissa olevien taustat voidaan tarkastaa.

Perussuomalaisten aikaansaama nettipedofilian torjuntaohjelma jäihin nykyhallituksen toimesta

Niikko arvosteli kovin sanoin myös suomalaista rangaistuskäytäntöä seksuaalirikoksista.

– Jotain on pielessä, kun jopa pahoista sanoista saa kovempia tuomioita kuin lapseen kajoamisesta.

Niikko muistutti, että Perussuomalaisten hallitusvastuun aikana aloitettiin lasten nettihyväksikäytön vastainen projekti. Sen keskusta, kokoomus ja siniset jäädyttivät vuonna 2017.

– Samana syksynä hallitukselta löytyi kuitenkin 34,5 miljoonaa euroa vihapuheen ja ääriliikkeiden torjuntaohjelmaan! Niikko hämmästeli.

Nettipedofilian vastaiseen projektiin ei löytynyt edes parin sadan tuhannen jatkorahoitusta, vaikka silläkin olisi poliisin mukaan päästy merkittäviin tuloksiin uusien laitteiden ja ohjelmistojen myötä.

– Kiinnostavatko hallitusta nämä lapset ja nuoret, joiden koko elämä särkyy tällaisten rikosten vuoksi? Aiotteko ensi vuoden budjetissa korjata poliisin resurssit tässä äärimmäisen tärkeässä asiassa?

Sisäministeri Kai Mykkänen (kok.) tunnusti, että Suomessa on pystyttävä parempaan ennaltaehkäisyyn, mutta ei vastannut siihen, voidaanko nettipedofiliaa ehkäisevää ohjelmaa jatkaa.

Lisätiedot:

Mika Niikko, 050 512 0510