la 15.11.2014 Muokattu la 15.11.2014 21:30

Elvytystä ilman lisävelkaa

Eduskuntaryhmän puheenjohtajan Jari Lindströmin kannanotto 15.11.2014.

HS uutisoi tänään, että perussuomalaisten varjobudjetti perustui siihen, että myydään valtion tuottavaa omaisuutta. Vasemmistoliiton puheenjohtaja kommentoi tätä todeten: “Ei mitään järkeä”.

Vaihtoehtobudjetissamme lukee: “Ottaisimme syömävelkaa noin puoli miljardia hallitusta vähemmän, mutta samalla panostaisimme kertaluonteisesti kasvua tukeviin investointeihin 750 miljoonaa euroa hallitusta enemmän. Erotuksen rahoittaisimme suuntaamalla tähän osan jo päätetyistä valtionomaisuuden myyntituloista.”

Kyse on siis jo päätetyistä valtion omaisuuden myyntituloista. Valtion omaisuutta kuten Senaattikiinteistöjen ja Metsähallituksen kiinteistöjä myytiin 1,9 miljardin edestä. Siitä 1,3 miljardia hallitus käyttää valtionvelan lyhentämiseen ja 600 miljoonaa kasvua tukeviin hankkeisiin. Perussuomalaiset käyttäisivät myyntituloista saadun rahan pääosaltaan elvyttävään toimintaan, koska näemme velan lyhentämisen tässä korkotilanteessa huonoksi talouspolitiikaksi.

Vasemmistoliitto haluaa myös elvyttää, mutta se tekee sen ottamalla lisää velkaa. Perussuomalaiset eivät halua ottaa lisää syömävelkaa.

Lisätiedot:
Jari Lindström