ma 2.12.2019

Tiedote 30.11.2019
Julkaisuvapaa

Pentti Kettunen 40-vuotta kansanvallan palveluksessa-tilaisuudessa Kajaanissa

Suomalaiset ovat sen lunastaneet raskain uhrauksin, joita uhrauksia ja samalla saavutuksia on näin itsenäisyyspäivän aikoihin syytä muistaa ja pohdiskella.

Tänäkään päivänä Suomen kansallisen itsenäisyyden säilyttäminen ei ole itsestään selvyys – näen, että on olemassa uhkia, jotka varjostavat itsenäisyyttämme, mikäli emme ole koko ajan valppaita ja tee oikeita ratkaisuja.

Euroopassa etenkin Saksalla näyttää olevan edelleen valtapyrkimyksiä, joilla se tähtää muiden eurooppalaisten valtioiden eräänlaiseen alistamiseen. Britit ovat tämän havainneet ja pyrkivät eroon Saksan ja Ranskan johtamasta Euroopan Unionista. Brittien itsetunto ei salli antautua ulkopuolisten määräilyyn.

Suomen tulee EU-politiikassaan estää Euroopan liittovaltiokehitys ja pyrkiä ohjaamaan EU:ta ennen kaikkea kauppaunionin suuntaan. Mielestäni Brysselillä on jo nyt liikaa valtaa puuttua jäsenmaiden asioihin.

Keväästä 2020 uhkaa muodostua työtaistelujen kevät. Suomi kuuluu yhtenä Euroopan rahaliittoon. Tällaisen rahaunionin heikkous on se, että missään tilanteessa valuutta ei jousta. Silloin joustavat hinnat ja työ.

Tämä tarkoittaa sitä, että vientiteollisuuden kilpailukyvyn ylläpitämiseksi kustannustasosta on pidettävä huolta. Suomi on ainoa pohjoismaa, joka on rahamarkkinoilla eri asemassa kuin Ruotsi ja Norja tai Tanska.

Toivon hartaasti, että Suomen nuoret eivät unohda Suomen itsenäisyyden tärkeyttä. Samalla toivon, että nykynuoret ja tulevat polvet antavat arvon niille jo edesmenneille ja nykyiselle varttuneelle väelle, jotka ovat tämän maan hyvinvoinnin luoneet ja itsenäisyytemme lunastaneet.

Kajaani 29.11.2019

Pentti Kettunen