ti 11.6.2019 Muokattu ke 12.6.2019 12:22

Hallituksen työllistämistavoitteet vailla konkretiaa – kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet ohituskaistalle

Mediatiedote 11.6.2019
Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset moittivat hallitusta tänään täysistunnossa konkreettisten työllistämistoimenpiteiden puutteesta, jotta työllisyysaste nousisi hallituksen tavoittelemaan 75 prosenttiin. He totesivat, ettei kukaan vastusta tavoitetta, mutta hallituksen keinot puuttuvat tai ne ovat vähintään kyseenalaisia.

– Ainoa konkreettinen keino, jonka löydän on se, että kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet laitetaan töihin. Kerrotteko te näistä työllistämistoimenpiteistä tarkemmin, vai onko keinonne lähinnä laittomasti maassa olevien työllistäminen? perussuomalaisten kansanedustaja Leena Meri kysyi.

Kansanedustaja Riikka Purra (ps.) korosti, ettei kukaan vastusta työllisyyden kohentamista, mutta hallituksen keinovalikoima on heikko.

– Tässä maassa kun menee yhdeksi tunniksi töihin, niin pääsee työllistyneiden tilastoihin. Siihenkö tämä ohjelmanne nojaa? Purra ihmetteli.

Purra myös totesi, ettei työlupien jakaminen kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille ole positiivinen asia julkisen talouden kannalta.

– Jos maahan tulee vaikka 10 000 maahanmuuttajaa, mutta heidän työllisyysasteensa on 10 prosenttia, siellä on 9000 työvoiman ulkopuolella, Purra totesi.

Heikki Tamminen
Perussuomalaisten eduskuntaryhmä