pe 20.12.2013

Juvonen: Saattohoidon resurssit turvattava myös säästöjen keskellä, pyhänä ja arkena

Perussuomalaisten kansanedustaja Arja Juvonen on jättänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy saattohoitopaikkojen tilanteesta tulevan säästöohjelman eli rakennepaketin keskellä. Juvonen on huolissaan siitä, että saattohoitopaikkojen tarve, tärkeys ja merkitys unohtuu kaikkien säästösuunnitelmien keskellä.

Valtakunnallisen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta Etene on selvittänyt suomalaisen saattohoidon tilaa ja todennut, että saattohoitoon tarkoitettujen potilaspaikkojen tarve on Suomessa 500, mutta paikkoja on vain 300. Puuttuvien saattohoitopaikkojen määrä on siis 200. Euroopan palliatiivisen yhdistyksen (EAPC 2010) mukaan saattohoitovuodepaikkojen minimitarve on 10 paikkaa 100 000:ta asukasta kohden.

-Hallituksen esittämän Rakennepaketin mukaan laitospaikoista tehtävät säästöt olisivat tulevaisuudessa 300 miljoonaa euroa. Hallituksen tarkoituksena on vähentää laitospaikkahoitoa ja korvata sitä muilla hoiva- ja palvelumuodoilla. Laitospaikoista tehtävien säästöjen rinnalla on kuitenkin tärkeää, että myös laitoshoitoa on saatavilla ja esimerkiksi saattohoitoon liittyviä hoivapaikkoja ei vähennetä säästöjen myötä.

-Säästöjen keskellä on muistettava se tosiasia, että kun kehitämme kodinomaisia hoitomuotoja niissä tulee olla myös resurssit ja tietotaito laadukkaan, arvokkaan ja inhimillisen saattohoidon järjestämiseen. Liian usein Suomessa ollaan tilanteessa, jossa kodinomaisessa hoivayksikössä saattohoidon tietotaito on ontuvaa, Juvonen sanoo.

-Saattohoito tilanne saattaa tulla vastaan hoivayksikössä myös yllättäin, joten siihen tulisi olla varustauduttu. Pyhänä ja arkena hoitopaikan ja siellä annetun tuen ja avun on oltava kohdallaan. Kirjallinen kysymykseni on jätetty joulun alla, jotta me kaikki muistaisimme ja ymmärtäisimme myös tämän tärkeän asian, Juvonen sanoo.

Tiedote 20.12.2013

Arja Juvonen