to 7.8.2014

Kansanedustaja Kaj Turunen Venäjä-pakotteista: Olen huolissani suomalaisista työpaikoista

Tiedote 7.8.2014

Eduskunnan talousvaliokunta kuuli tänään 11 eri yhteiskunnan osa-alueen asiantuntijaa EU:n Venäjä-pakotteiden taloudellisista vaikutuksista. Valiokunnan jäsenenä toimivan perussuomalaisten kansanedustajan Kaj Turusen mukaan vaikutelma oli, että pakotteiden taloudellisia vaikutuksia Suomelle vähäteltiin.

– Tosiasiassa tilanne ei näytä Suomen kannalta hyvältä. Suurimmat taloudelliset kärsimykset aiheutuvat Suomelle ja Latvialle. Tulin entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että EU:n talouspakotteet ovat Suomen kannalta virhe, Turunen toteaa.

Pääministeri Stubb ei ollut tänään talousvaliokunnan kuultavana. Hänen aikaisemmat arvionsa pakotteiden talousvaikutuksista ovat olleet ristiriitaisia.

– Stubbin eilen julkisuuteen antaman lausunnon mukaan Suomi voisi mahdollisesti hakea EU:lta korvausta pakotteiden talousvaikutuksiin. Sellaista tahoa, josta korvausta haetaan, ei EU:ssä kuitenkaan ainakaan vielä ole, Turunen muistuttaa.

Valtiovarainministeri Antti Rinne kertoi eilen, ettei Venäjä-pakotteilla ole budjettivaikutuksia.

– Jo nyt on julkisuudessa arvioitu, että Suomessa tullaan menettämään kymmeniä tuhansia työpaikkoja. Tämä tulisi hallituksen ottaa huomioon jo ensi vuoden budjetissa kasvavina työttömyyskuluina. Ei tältä voi sulkea silmiään.

Turunen kaipaa Bryssel-vetoiseen Suomeen enemmän Venäjä-osaamista.

– Ukrainan kriisin nopea ratkaiseminen on välttämätöntä, mutta kriisi tuskin ratkeaa talouspakotteilla. Pahimmillaan menettely vain johtaa pakotteiden ja vastapakotteiden kierteeseen ja kriisi pitkittyy. Uskon, että Venäjään voi parhaiten vaikuttaa diplomatian keinoin ja siinä Suomi voisi olla aktiivinen. Onhan maassamme hyvää kokemusta rauhan rakentamisesta.

Kaj Turunen