ke 19.8.2020 Muokattu su 23.8.2020 23:21

Kansanedustaja Leena Meri ehdolla Karjalan Liiton johtoon

Perussuomalaisten toisen kauden kansanedustaja, varatuomari Leena Meri lähtee Karjalaisseurojen Tampereen piirin pyynnöstä ehdolle, kun Karjalan Liitto valitsee ensi viikonloppuna uuden puheenjohtajiston. Meri on piirin ehdokas puheenjohtajaksi. Ehdokkuuden uutisoi Karjala-lehti Facebook-sivullaan.

-Äitini suku on Hiitolasta ja kuulun eduskunnan Karjala-kerhoon. Karjalaisuus on kiinnostanut aina ja uskon yhteiskunnallisen kokemukseni tuovan paljon myös liiton toimintaan. Kun minua kysyttiin ehdokkaaksi, ei tarvinnut kauan miettiä, toteaa Meri.

Kesäkuussa 2019 Leena Meri valittiin eduskunnan lakivaliokunnan puheenjohtajaksi. Hänet nimettiin valtakunnan oikeuden jäseneksi vuoteen 2023. Kokemusta hänelle kertyi aiemmalla kaudella myös perustuslakivaliokunnassa sekä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa.

Hyvinkään kaupunginvaltuutettuna Meri on vaikuttanut vuodesta 2013. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtajana hän oli vuosina 2017-19 ja hän on vaikuttanut myös varapuheenjohtajana. Ennen eduskuntaa Leena Meri työskenteli Itä-Uudenmaan maistraatin Hyvinkään yksikön henkikirjoittajana.

-Haluan suomalaiset arvot ja perinteet kunniaan. Suomalainen saa olla ylpeä itsenäisestä kotimaasta ja sen erikoislaatuisuudesta, eikä perinteitä tai isänmaallisuutta tarvitse hävetä, määrittelee kansanedustaja arvopohjansa.

Karjalan Liiton puheenjohtajaksi on nyt kaksi ehdokasta, kun keväällä Lohjan Karjalaseuran viestintävastaava Outi Örn nousi ehdolle. Liittokokous valitsee uuden puheenjohtajan liiton toiminnanjohtajaksi siirtyvän Pertti Hakasen(kesk) tilalle sunnuntaina 23. elokuuta. Samalla valitaan liiton muukin puheenjohtajisto.