ti 6.5.2014

Kansanedustajat Elomaa ja Ruohonen-Lerner: Kotivakuutus myönnettävä kaikille

Tiedote 6.5.2014

Perussuomalaisten kansanedustajat Ritva Elomaa ja Pirkko Ruohonen-Lerner ovat jättäneet kirjallisen kysymyksen koskien kotivakuutuksen myöntämisperusteita. Idea sai alkunsa, kun eduskunnassa vieraili sosiaalityöntekijöistä ja heidän asiakkaistaan koostunut ryhmä Tampereelta. Keskustelussa vieraiden kanssa nousi esille merkittävä maksuhäiriömerkintään liittyvä ongelma: merkinnän seurauksena vakuutusyhtiöt voivat kieltäytyä myöntämästä kotivakuutusta. Kotivakuutus on lähes välttämätön vuokra-asunnon saamiseksi, sillä valtaosa vuokranantajista edellyttää kotivakuutusta. Henkilö, jolla ei ole maksuhäiriömerkinnän seurauksena mahdollisuutta saada kotivakuutusta, on todella hankalassa asemassa asuntoa etsiessään. Suomen Asiakastieto Oy:n mukaan maaliskuussa maksuhäiriömerkintä oli jo 362 000 suomalaisella.

Kotivakuutus tulisi Elomaan ja Ruohonen-Lernerin mukaan myöntää myös maksuhäiriön omaavalle henkilölle etukäteen suoritettavalla käteismaksulla. Näin vakuutusyhtiö saisi rahansa ja maksuhäiriöisten mahdollisuudet löytää asunto parantuisivat oleellisesti.

Liikennevakuutus on pakollinen ja se on myönnettävä kaikille, myös maksuhäiriöisille. Vapaaehtoiseen kotivakuutukseen sovelletaan samoja myöntämiskäytäntöjä kuin muihin vapaaehtoisiin vakuutuksiin siitä huolimatta, että kotivakuutuksen luonne on erityinen. Kirjallisen kysymyksen myötä Elomaa ja Ruohonen-Lerner toivovat, että asiaan saadaan muutos. He odottavat mielenkiinnolla vastausta jättämäänsä kirjalliseen kysymykseen: Miten hallitus aikoo ratkaista maksuhäiriömerkinnöistä johtuvat kotivakuutuksen myöntämiseen liittyvät ongelmat, joiden seurauksena esimerkiksi vuokra-asunnon saaminen hankaloituu merkittävästi?

Maksuhäiriömerkinnät ovat yleistyneet hälyttävää vauhtia. Siten kotivakuutuksen saamiseen liittyvät vaikeudet koskettavat jo satoja tuhansia suomalaisia. Onko hallitus halukas edistämään maksuhäiriömerkinnän omaavien henkilöiden asunnon saamista? Elomaa ja Ruohonen-Lerner toivovat, että hallitus heidän laillaan katsoo kotivakuutuksen olevan kaikkien niiden oikeus, jotka ovat halukkaita sen hankkimaan ja maksamaan.

Kansanedustaja Ritva Elomaa

Kansanedustaja Pirkko Ruohonen-Lerner