pe 14.3.2014 Muokattu su 23.3.2014 15:58

Kunnat kannattavat sote-uudistusta? Uskokoon ken haluaa.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä
Tiedote 14.3.2014

Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistusta koskeva lausuntoaika on juuri päättynyt. Sosiaali- ja terveysministeriö on kertonut uudistuksen saaneen lausuntokierroksella kunnilta ja muilta toimijoilta ”laajaa kannatusta”, ja hallitus vakuuttelee peruspalveluministeri Huovisen suulla vievänsä uudistuksen loppuun kokemastaan vastatuulesta huolimatta.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä ei voi kuin ihmetellä hallituksen logiikkaa.

– Ensin kunnat velvoitetaan antamaan lausunnot, ja sitten kun ne sen pakotettuina tekevät, vedetään johtopäätös, että ne kannattavat hallituksen mallia, perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jari Lindström ihmettelee.

Perussuomalaiset pitävät toki uskottavana sitä, että kunnissa ymmärretään tarve sote-kentän uudistamiselle, mutta mikään julkisuudessa olleista viesteistä ei ole viitannut siihen, että tyytyväisiä oltaisiin nimenomaan hallituksen sote-malliin. Alan asiantuntijat ovat pitäneet tätä mallia laajasti ongelmallisena mm. perustuslain näkökulmasta, mikä ei ole merkitykseltään aivan vähäpätöinen seikka. Myöskään luottamus suunniteltuun aikatauluun ei ole korkealla: vuodenvaiheessa kuntapäättäjistä 60 prosenttia uskoi uudistuksen siirtyvän seuraavalle vaalikaudelle. Kehujia hallituksen mallille ei tahdo tätä nykyä löytyä edes hallituksen omista riveistä, vaan yksi toisensa perään ministerit ovat ottaneet siihen etäisyyttä.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä kantaa huolta siitä, että sosiaali- ja terveyspalvelut eivät nykyisellään ole sillä tasolla kuin niiden pitäisi olla, mutta tilanne ei parane viemällä läpi esitys, jonka toimivuuteen ei parhaallakaan tahdolla voi uskoa.

– Olen paitsi poliitikkona myös kansalaisena hyvin huolissani siitä, että hallitus tulee omat kasvonsa pelastaakseen saattamaan sote-uudistuksen väkisin maaliin ennen parin viikon kuluttua olevaa kehysriihtä ajattelematta lainkaan niitä pitkäaikaisia vaikutuksia, joita tällä tulee olemaan suomalaisten sosiaali- ja terveydenhuoltoon, Lindström toteaa.

Jari Lindström
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän pj.