ke 13.5.2020 Muokattu ti 19.5.2020 12:16

Pentti Kettunen, mielipide: Uusilla hävittäjillä ei ole kiirettä

UUSILLA HÄVITTÄJILLÄ EI OLE KIIRETTÄ

Mielistäni Suomella ei ole tässä tilanteessa mitään kiirettä tehdä ratkaisuja Hornetien tilalle hankittavista hävittäjistä.

Suomi velkautuu tässä Korona-tilanteessa niin vankasti ja talouselämä, työllisyys ja sitä kautta valtion tulot sakkaavat pahanpäiväisesti. Voimme ottaa hävittäjähankinnoissa aivan hyvin puolenkymmenen vuoden aikalisän. Senkin jälkeen on syytä tarkkaan harkita mistä hävittäjät hankimme.

Hävittäjähankinnat on ennen kaikkea poliittinen kysymys. Jos Suomen päättäjät haluavat sitoa Suomen tiukemmin USA:han ja Natoon silloin hävittäjä on amerikkalais-valmisteinen. Jos Suomi haluaa olla poliittisesti ja sotilaspoliittisesti mahdollisimman sitoutumaton voisi hävittäjämerkki olla vaikkapa Jas Gripen. Hankkimalla hävittäjät Ruotsista vahvistamme samalla Pohjoismaista yhteistyötä. Myös hävittäjien ylläpito ja huolto on ruotsalaisten koneiden myötä ylitakuulla edullisempaa.

Tositilanteessa meidän hävittäjäkalustomme on ilmataisteluissa vain suupala – olipa merkki mikä tahansa. Mahdollisimman uskottavan puolustuksemme lisäksi varmin tae Suomen koskemattomuudelle on oikein harjoitettu ulkopolitiikka. Suomen on harjoitettava hyviä ja luottamuksellisia suhteita jokaiseen ilmansuuntaan ja erityisesti lähinaapureihimme – se on koko Suomen kansan välttämätön etu.

Kajaani 13.5.2020

Pentti Kettunen