ti 27.11.2018 Muokattu ti 27.11.2018 17:46

Perintöverosta erikoinen näytelmä eduskunnassa – Perussuomalaiset: ”Hallitus tyrmäsi kansalaisaloitteen”

Mediatiedote 27.11.18
Julkaisuvapaa

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnassa ja sen verojaostossa käytiin eriskummallinen näytelmä viime viikkojen aikana. Valiokuntaan ja sen jaostoon saapui ensimmäinen kansalaisaloite kautta aikain: kansalaisaloite perintö- ja lahjaverosta luopumiseksi.

Monen mutkan jälkeen valiokunta päätti, ettei kansalaisaloitteen käsittelyä jatketa eli mietintöä ei anneta. Toisin sanoen koko eduskunta ei saa keskusteltua saati äänestettyä asiasta. Perussuomalaiset ovat tyrmistyneitä.

Tyrmäys monen mutkan kautta

– Ensin sen käsittely aiottiin siirtää kevätkaudelle, mutta koska hallituksen esityksiä saapui jaostoon vähemmän kuin ennakoitiin, otettiin aloite käsittelyyn jo ennen joulua, kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan jäsen Ville Vähämäki (ps.) aloittaa.

Vähämäki toteaa, että asiantuntijakuuleminen oli kattava ja kaikki edellytykset mietinnön tekemiseen oli. Kokoomuksen, keskustan ja sinisten äänillä käsittelyä ei kuitenkaan jatkettu.

– Vaikka olisi ollut ennakoitavissa, että mietinnössä olisi esitetty kansalaisaloitteen hylkäämistä, mietintö olisi kuitenkin edennyt eduskunnan suureen saliin, jossa perintöverosta olisi päästy keskustelemaan ja jopa äänestämään, Vähämäki perustelee.

Näin ei kuitenkaan käynyt. Vähämäki arvioi, että hallituspuolueiden toiminta avaa sellaisen käytännön, jossa hallitus voi päättää sen, mistä kansalaisaloitteista tehdään mietintö.

– Tämä ei liene ollut kansalaisaloitteen perimmäinen idea, Vähämäki harmittelee.

Perussuomalaisilta oma lakialoite perintöveron kohtuullistamiseksi

Perussuomalaiset ovat itsekin jättäneet perintöverotuksen kohtuullistamisesta lakialoitteen tänä syksynä. Lakialoitteen keskeisenä sisältönä on lesken ja lasten aseman parantaminen.

– Aloitteemme olisi tullut käsitellä yhdessä tämän kansalaisaloitteen kanssa. Nyt sekään tuskin on mahdollista. Kauniita ovat olleet muiden puolueiden puheet perintöveron kohtuullistamiseksi, mutta ahneus vei näemmä voiton. Tämä on märkä rätti kansan kasvoille, perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Leena Meri hämmästelee.

Meri muistuttaa, että vaikka SDP olisi vienyt kansalaisaloitteen nyt eteenpäin valiokunnasta eduskuntasaliin päätettäväksi, demarit ovat vastustaneet perintöveron kohtuullistamista.

– Kansanedustaja Timo Harakka (sd.) kutsui taannoin perintöveroa maailman parhaaksi veroksi. Hän ei myöskään allekirjoittanut lakialoitettamme veron kohtuullistamisesta, Meri huomauttaa.

Liite: Perussuomalaisten lakialoite perintöveron kohtuullistamisesta

Ville Vähämäki, 050 512 0196