ti 7.5.2019 Muokattu ke 8.5.2019 11:22

Mediatiedote 7.5.2019
Julkaisuvapaa

Eduskunnan istumajärjestys muuttuu – Perussuomalaiset: ”Edustamme oikeassa laidassa yksin kansallismielisyyttä, kun taas loppusali edustaa globalismia ja EU-liittovaltiomielisyyttä”

Eduskunnassa päätettiin tänään muuttaa istumajärjestystä äänestyksen jälkeen. Uusi järjestys noudattaa läheisesti Euroopan parlamentinjärjestystä. Perussuomalaiset äänestivät vanhan, perinteisen istumajärjestyksen puolesta, mutta hävisivät äänestyksessä äänin 128-37.

– Suomen eduskunta muutetaan satavuotisen itsenäisyyden historian jälkeen symbolisesti EU-parlamentin alahuoneeksi. Nyt ei kenellekään jää epäselväksi, että uudessa istumajärjestyksessä perussuomalaiset edustavat oikeassa laidassa kansallismielisyyttä, kun taas loppusali meistä vasemmalla edustaa globalismia ja EU-liittovaltiomielisyyttä, perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio toteaa.

Kokoomus ja keskusta halusivat lähemmäs vasemmistoa

Eduskunnan istumajärjestyksessä on historiallisesti huomioitu poliittinen suuntaus oikeiston ja vasemmiston välillä. Perussuomalaiset sijoittuvat poliittisella kartalla keskelle muun muassa Taloustutkimuksen raportin ja historioitsija Timo Soikkasen puoluekartan mukaan.

– Ymmärrän toki tässä poliittisessa tilanteessa, että kokoomus ja keskusta tahtovat siirtyä askeleen vasemmalle, kohti SDP:tä, Tavio kuittaa.

– Perussuomalaiset on uskaltanut olla kansaa puolustava isänmaallinen puolue ja siksi meitä rangaistaan. Emme ole oikeiston tai vasemmiston tavoin minkään ryhmän intressipuolue, vaan edustamme koko kansaa.

Rinteen puheet toisten kunnioituksesta muuttuivat kiusanteoksi

Kansanedustajat Mika Niikko (ps.) sekä Jani Mäkelä (ps.) huomauttivat puheissaan, että valtiopäivien avajaispuheessaan väliaikainen puhemies Antti Rinne (sd.) totesi, että toisia pitää kunnioittaa ja demokratiaa vaalia.

– Enemmistön tahdolla siirretään nurkkaan ne, joista ei pidetä. Saatteko tästä jotain, että näin kannattaa tehdä? Toimitteko kiusaajina vai kiusaamiseen puuttujina? Mäkelä kysyi.

– Tällainen tekee Rinteen puheet tyhjiksi. Tämä ei tee kunniaa eduskunnan satavuotiselle perinteelle eikä äänestäjille. Ei ole kunniaksi kenellekään, että kausi aloitetaan syrjimällä yhtä puoluetta, Mäkelä huomautti.

”Ei tarvitse kuin hieman kutitella, niin keskustelu siirtyy ihmiskuvaan ja arvopohjaan”

Perussuomalaisten siirtoa on perusteltu europarlamentin istumajärjestyksellä sekä sillä, että RKP haluaa pois oikeasta laidasta. Todelliset syyt ovat kuitenkin perussuomalaisten mukaan siinä, että perussuomalaiset on kansallismielinen puolue.

– Ei tarvitse kuin hieman kutitella muita puolueita, niin keskustelu siirtyy perussuomalaisten ihmiskuvaan ja arvopohjaan. Suomi nimisessä maassa me pidämme aina suomalaisten edusta kiinni, kansanedustaja Riikka Purra totesi.

Niikko huomautti, että perussuomalaisille olisi käynyt RKP:n siirtyminen keskemmälle. Muut puolueet sen sijaan halusivat siirtää myös perussuomalaiset.

Ville Tavio, 040 845 7270
PS:n eduskuntaryhmä puheenjohtaja, kansanedustaja