ke 18.1.2023 Muokattu to 19.1.2023 18:13

TIEDOTE
17.1.2023

Perussuomalaiset haluaa säilyttää Matokallion metsät ja kalliot

Kulttuuri- ja vapaa-ajan lautakunnassa käsiteltiin Myllypuron jääurheilukeskuksen kehittämisvarauksen jatkamista. Nykyinen kaavan mukainen sijainti jääurheilukeskukselle Matokallion luontoalueelle valikoitui vuonna 2006 anottuja talviolympialaisia varten. Perussuomalaiset äänestivät lautakunnassa kehittämisvarauksen jatkamista vastaan. Tämä kanta voitti äänin 7-6.

Lähiluonnon merkitys moninkertaistunut

Jääurheilukeskuksen sijainti valikoitui varmasti tuona aikana parhaana sijaintina Helsingissä. Koronan myötä lähiluonnon merkitys on kuitenkin noussut omaan merkittävään arvoonsa. Matokallion metsä ja kalliot ovat alueen asukkaiden, lähikoulujen ja päiväkotien aktiivisessa käytössä sekä myös lähiliikuntapaikkana. Alueen asukkaat vastustavat hankkeen sijaintia laajana rintamana, kaupunginvaltuutettu ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan jäsen Teija Makkonen (ps) toteaa.

Tiivis asuntorakentaminen tuhoaa Helsingissä lähimetsää ja -luontoa jo liikaa. Perussuomalaisten mielestä tiivistyvässä kaupungissa asuinalueiden jäljellä olevat lähimetsät on säästettävä. Ne ovat monelle helsinkiläiselle arjen henkireikä, Makkonen sanoo.

Uusi paikka hankkeelle?

Jääurheilukeskus on hankkeena kannatettava, ja se palvelee niin eri jääurheilulajien harrastajia, Olympiakomitean tarpeita kuin Helsingin urheilutapahtuma-alaa. Hankkeelle on sekä valtakunnallinen että liikuntapoliittinen peruste ja tarve. Tässä kohtaa emme liikuntaa vastustaneetkaan, vaan hallin suunniteltua sijaintia. Esitetty sijainti ei ollut paras mahdollinen, Makkonen toteaa.

Toivon, että Helsingin kaupunki toimialat ylittävällä yhteistyöllä yhdessä Jääurheilukeskus-hankkeen kanssa löytäisivät hallille uuden sijainnin. Yksi vaihtoehto voisi olla Vuosaaren liikuntapuisto, josta löytyy tasamaata. Myös Kivikon hiihtohallin korvaamista voisi tarkastella, Makkonen ehdottaa.

Asia etenee seuraavaksi kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.

Teija Makkonen,
0402204061