to 14.2.2019

Perussuomalaiset kyselytunnilla: Irakilaiset on palautettava maahansa – nyt.

Mediatiedote 14.2.2019
Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset kysyivät tänään suullisella kyselytunnilla palautussopimusneuvottelujen tilanteesta Irakin kanssa. Perussuomalaiset vaatii, että hallitus käyttää järeitä keinoja laittomasti maassa olevien irakilaisten palauttamiseksi.

– Hallitus on nyt neuvotellut Irakin kanssa jo neljättä vuotta tuloksetta, jotta Irak ottaisi saamansa 20 miljoonan euron kehitysavun lisäksi Suomessa laittomasti oleskelevat tuhannet kansalaisensa takaisin, perussuomalaisten kansanedustaja Mika Raatikainen aloitti.

Suuri lasku rahallisesti ja inhimillisesti

Raatikainen arvioi, että Suomeen jääneet irakilaiset aiheuttavat suomalaisille veronmaksajille jopa miljardiluokan laskun ja huomautti, että kaikkea ei mitata rahassa.

– Inhimillistä kärsimystä ei voida edes mitata – se seuraa raiskausten ja väkivallan uhreja koko elämän, Raatikainen huomautti.

Rahahanat kiinni Irakiin

Ulkoministeriön edustajan mukaan palautussopimuksen saaminen Irakin kanssa on vasta pitkän ajan tavoite. Raatikainen pitää tavoiteaikataulua epäuskottavana.

– Voin yli kymmenen vuoden kokemuksella kertoa, että jos Lähi-idässä neuvotellaan sopimuksesta ”pitkän ajan tavoitteena” niin mitään ei tule tapahtumaan, Raatikainen kuittasi.

– On aika nostaa äänenvoimakkuutta ja kertoa, että rahan lapioiminen Irakiin loppuu ja ravistella myös EU-komissio Junckereineen hereille koomasta. Suomalaisia kiinnostaa pitkän ajan tavoitteiden ja dilpomaattijargonin sijaan turvallisuus ja katurauha Suomessa juuri nyt!

Mitä hallitus aikoo tehdä?

Raatikainen kysyi hallitukselta, aikooko se edelleen jakaa rahaa vastikkeetta Irakiin vai tiukentaa linjaansa.

– Jos linjaa tiukennetaan, niin miten se tapahtumaan? Raatikainen täsmensi.

Ulkoministeri Timo Soini (sin.) myönsi, että irakilaiset aiheuttavat valtavat kustannukset Suomelle ja Euroopalle. Suomeen heitä saapui vuonna 2015 noin 20 000. Osa on palannut vapaaehtoisesti.

Soini jatkoi, että neuvottelut jatkuvat sitkeäsi ja on ennen kaikkea tärkeää luoda ISIS:n vastaisella työllä Irakiin turvallisemmat olosuhteet.

Ministeriöiden neuvottelut kuulostavat lapsen vilkkaalta mielikuvitukselta

Helsingin Sanomat kertoi eilen artikkelissaan Irakin pakkopalautuksista ja erikoisesta tarjouksesta Irakista. Neuvotteluissa ministeriöiden kanssa ovat olleet mukana muun muassa irakilainen entinen Saddam Husseinin kenraali, törkeistä talousrikoksista tuomittu Peter Fryckman ja ruotsalainen minikokoinen puolustusalan yritys, joka toimittaisi Irakin valtiolle sadalla miljoonalla eurolla tuotteita, maksajana Suomi. Vastapalveluna Irakin hallitus vastaanottaisi kansalaisensa.

– Tarina vaikuttaa reippaalla mielikuvituksella varustetun lapsen kirjoittamalta. Linkkejä löytyy sisä-, puolustus- ja ulkoministeriöön. Sisäministeri Kai Mykkänen (kok.) on vahvistanut HS:lle, että ehdotuksesta on keskusteltu ja artikkelin mukaan kenraali ohjattiin ulkoministeri Soinin kabinetista sisäministeriöön, Raatikainen luetteli.

Kyselytunnilla Soini ja Mykkänen totesivat, että taustoja on selvitetty normaalisti eikä sen enempää sopimuksia ole tehty.

Mika Raatikainen, 09-432 3042