to 21.2.2019

Perussuomalaiset kyselytunnilla: ”Miksi Berner vielä istuu ministeriaitiossa?” – Sipilä hermostui

Mediatiedote 21.2.2019
Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset hiillosti tänään suullisella kyselytunnilla pääministeri Juha Sipilää (kesk.) siitä, miksi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) saa yhä istua ministeriaitiossa. Berner valitaan 26.3. SEB-pankin hallitukseen ja keskustan eduskuntaryhmä on hyväksynyt, että Berner tästä huolimatta jatkaa ministerinä. Järjestelyä on selitelty sillä, ettei Berner osallistu pankin hallituksen kokouksiin ennen kesäkuuta.

Perussuomalaisten kansanedustaja Ville Tavio tylytti keskustapuolueen toimia kovin sanoin.

– Pääministeri Sipilä: te sanoitte neljä vuotta sitten aikovanne johtaa Suomea kuin yritystä. Emme tuolloin arvanneet, että te aiotte myydä tämänkin yrityksen – aivan kuten myitte omankin yrityksenne aikoinaan, perussuomalaisten kansanedustaja Ville Tavio aloitti.

Keskustalla pitkä syntilista

Tavio huomautti, että keskustavetoinen hallitus on tehnyt ylikansallista suurpääomaa palvelevaa politiikkaa muun muassa pilkkomalla VR:n ja hätistelemällä jatkuvasti yksityisautoilijoita.

– Olette suunnitelleet jopa Suomen tieverkon myymistä. Perussuomalaisille Suomi ei ole kaupan!

– Ministeri Berner on usein antanut kasvot hallituksen suurpääomien etuja ajavalle politiikalle, Tavio totesi.

Miksi Berner saa yhä olla ministerinä?

Perussuomalaiset pitää ennenkuulumattomana, että ministeri saa istua samaan aikaan vieraan maan suurpankin hallituksessa ja Suomen valtioneuvostossa.

– Kysynkin pääministeriltä, että nyt, kun ministeri Berner ilmoitti siirtyvänsä palvelemaan suurpääoman etuja ruotsalaispankin palvelukseen, miksi ette ole toimineet asianmukaisella tavalla ja pyytäneet ministeri Berneriä eroamaan? Tavio kysyi.

Pääministeri Sipilä ei vastannut tähän kysymykseen lainkaan, vaan siirtyi puhumaan työllisyysluvuista.

Sipilä hermostui

Tavio huomautti, että julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Sipilä sai ennen viime eduskuntavaaleja Bernerin loikkaamaan kokoomuksen riveistä lupaamalla tälle ministerinsalkun. Ministeri Berner on toiminut siitä lähtien pääministeri Sipilän suojattina ja oikeana kätenä.

– Usein kuulee sanottavan, ettei Suomessa ole lainkaan korruptiota. Silti olemme nähneet, että kokoomuksen edustajia siirtyy suoraan sote-uudistuksen valmistelusta terveysjättien ja suurpääoman palvelukseen.

– Nyt tilanne on niin härski, että keskustan ministeri aikoo toimia samanaikaisesti ruotsalaispankissa ja Suomen hallituksessa, Tavio ihmetteli.

Sipilä hermostui ja totesi, ettei ennen vaaleja ole luvattu kenellekään mitään salkkuja. Se ei hänen mukaansa kuulu keskustalaiseen tapaan.

Ville Tavio, 040 845 7270