ke 26.3.2014 Muokattu ke 26.3.2014 18:17

Perussuomalaiset: Lapsiperheet ja työväestö hallituksen politiikan maksumiehinä

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä
Tiedote 26.3.2014

Hallitus on vihdoin saanut rivejään repineen kehysriihen päätökseen. Päätetyn sopeuttamistarpeen suuruusluokkaa perussuomalaiset pitävät oikeansuuntaisena, mutta painotuksissa olisi ollut paljon parantamisen varaa.

Perussuomalaiset moittivat päätöstä sopeuttaa taloutta laittamalla lapsiperheet, pienituloiset ja työttömät maksumiehiksi. Erityisesti päätös leikata lapsilisiä on mielestämme kohtuuton.

– Hallituksen ratkaisut osuvat kipeästi pienituloisiin perheisiin, muihin jo ennestään kaikista heikoimmassa asemassa oleviin suomalaisiin sekä pienipalkkaiseen työväestöön, joka yhteiskuntaamme pyörittää. Tämä ei ole sellaista sosiaalisesti oikeudenmukaista politiikkaa, jota me kannatamme, toteaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jari Lindström.

Toinen asia, jota perussuomalaiset kritisoivat erityisesti, on autoilun kustannusten kasvattaminen. Tästä kärsivät etenkin maaseudun asukkaat, jotka eivät ilman autoa pärjää.

Hallituksen päätös olla korottamatta arvonlisäveroa saa perussuomalaisilta kiitosta, samaten kehitysapuun kohdistuvat leikkaukset.

– Katsomme, että kehitysavusta olisi voitu leikata hallituksen päätöstä enemmänkin ja lisäksi säästövaraa olisi ollut esimerkiksi tehottomissa yritystuissa, Lindström toteaa.

Perussuomalaiset muistuttavat, että julkisen talouden sopeuttamistarve olisi nykyistä pienempi, jos hallitus olisi tehnyt ajoissa kunnianhimoisempia rakenneuudistuksia. Kolme vuotta myöhästynyt sote-ratkaisu maksoi yhteiskunnalle paljon ja se saatiin aikaiseksi vasta kun oppositio riensi apuun.

– Olisimme toivoneet hallituksen tarttuvan perussuomalaisten moneen kertaan esittämiin merkittäviin uudistuksiin kuten energiatuotannon kotimaisuusasteen nostamiseen ja pk-yritysten työllistämisedellytysten parantamiseen. Olemme myös pettyneitä siihen, että hallitus ei purkanut kuntaliitosten yhteyteen säädettyä viiden vuoden irtisanomissuojaa johtavien virkamiesten osalta, Lindström sanoo.

Jari Lindström