pe 14.12.2018 Muokattu ma 17.12.2018 17:58

Perussuomalaiset tyrmistyneitä – yksikään muu puolue ei lähtenyt mukaan välikysymykseen turvapaikkapolitiikasta ja kansalaisten suojelusta

Mediatiedote 14.12.18
Julkaisuvapaa

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä haastoi viime viikolla muut oppositiopuolueet mukaan välikysymykseen siitä, onko hallitus onnistunut turvapaikkapolitiikassa, kotoutuksessa, kansalaisten suojelussa, yhteiskuntarauhan säilyttämisessä ja erityisesti lasten suojelussa. Yksikään puolue ei lähde perussuomalaisten kanssa mittamaan hallituksen luottamusta.

SDP kieltäytyi pikavauhtia heti, kun perussuomalaiset esittivät haasteen välikysymyksestä. Muut puolueet kieltäytyivät, kun haasteeseen ei vastattu ja perussuomalaisten ryhmä kyseli virallisesti asiaa sähköpostitse. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Leena Meri on tyrmistynyt.

– Ilmeisesti muiden mielestä kaikki on hyvin. Esimerkiksi tuhannet ja taas tuhannet laittomasti maassa olevat eivät muiden mielestä aiheuta turvallisuusuhkaa saati muut raiskausrikosten kärjessä keikkuvat haittamaahanmuuton kautta Suomeen tulleet, Meri toteaa.

Oulussa ja muuallakin paljastuneet maahanmuuttajataustaisten tekemät törkeät raiskausrikokset ovat perussuomalaisten mukaan vain jäävuoren huippu. Poliisin ja tilastokeskuksen tuoreen tiedon mukaan jopa 30 prosenttia raiskauksista on ulkomaalaisten tekemiä. Tilastoissa korostuvat erityisesti Irakista ja Afganistanista tulleet miehet.

– Erityisesti Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta tulevat siirtolaiset ovat yliedustettuja seksuaalirikostilastoissa. Tekijälle ennalta tuntemattomaan uhriin kohdistuvat katuraiskaukset ovat olleet ulkomaalaisten tekemiä, toteaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Ville Tavio.

– Maahanmuuttopolitiikan tulisi olla sellaista, että se ei vaaranna naisten ja lasten turvallisuutta, Tavio jatkaa.

Perussuomalaiset muistuttavat, että myös Turun terroristipuukottaja oli kielteisen turvapaikkapäätöksen saanut islamisti.

– Suojelupoliisin joulukuussa julkaisemassa kansallisen turvallisuuden katsauksessa todetaan, että Supon seuraamien terrorismin torjunnan kohdehenkilöiden määrä on kasvanut jo 370 henkilöön. Kansallisen turvallisuutemme näkökulmasta tilanne on kestämätön, perussuomalaisten eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Sami Savio muistuttaa.

– Meillä on keinot parantaa suomalaisten turvallisuutta. Olemme esitelleet keinovalikoimaa vuosia kuuroille korville. No näemmä muiden mielestä kaikki on hyvin ja hallitus on onnistunut turvaamaan kansalaiset, ryhmäjohto hämmästelee.

Leena Meri, 050 513 2330
Ville Tavio, 040 845 7270