pe 15.3.2019 Muokattu pe 15.3.2019 14:54

Perussuomalaiset: Vaasan laajassa päivystyksessä on kyse ennen kaikkea suomalaisten laadukkaista terveydenhuollon palveluista

Mediatiedote 15.3.2019
Julkaisuvapaa

Perussuomalaiset tuki tänään eduskunnan äärimmäisen tiukassa äänestyksessä kansalaisaloitetta, jolla laajan ympärivuorokautisen päivystyksen luetteloon lisätään Vaasan sairaanhoitopiiri. Käytännössä tämä tarkoittaisi laajan päivystyksen ja kaksikielisen palvelun säilymistä Vaasassa. Äänestyksessä kansalaisaloite kaatui vain yhdellä äänellä (92-91).

– Vaasan sairaanhoitopiiri on profiloitunut potilasturvallisuuden kehittämisessä ja alueella toimitaan pontevasti asian eteen. Kun hoidettava ja hoitaja tai lääkäri puhuvat samaa kieltä ja tulevat ymmärretyksi, myös potilasvahinkojen riski vähenee, perussuomalaisten kansanedustaja Arja Juvonen perustelee.

Juvosen mukaan on ennen kaikkea kyse siitä, että Vaasassa tulee olla laaja päivystys.

– Sen lisäksi, että palvelukielen merkitys tulee huomioida, on ensiarvoisen tärkeää ylipäätään säilyttää laaja päivystys. Alueen palvelutaso romahtaa, mikäli päivystys Vaasassa lakkaa. Ei tämä ole vain kielikysymys, vaikka jopa perustuslakivaliokunta ja presidentti ovat huomauttaneet, että kielelliset oikeudet on turvattava. Kyse on suomalaisten laadukkaista terveydenhuollon palveluista, Juvonen täsmentää.

Oppositioryhmät jättivät yhdessä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa vastalauseen tukien näin kansalaisaloitetta, mutta hävisivät täysistunnon äänestyksessä.

– Toistaiseksi tämä on loppuun käsitelty, mutta toivon, että pian valittava uusi hallitus voisi vielä vaikuttaa asiaan. Keskustapuolueen aloittama päivystysasetuksilla toteutettu keskittämispolitiikka on myrkkyä maakunnille.

Arja Juvonen, 050 531 1108