ke 6.8.2014 Muokattu ti 19.8.2014 14:01

Perussuomalaiset: VM:n budjettiesitys täysin riittämätön – hallituksen on tehtävä merkittäviä uusia päätöksiä kuun lopun budjettiriihessä

Tiedote 6.8.2014

Perussuomalaiset katsovat valtionvarainministeri Rinteen tänään esittelemien ensi vuoden budjettiehdotuksen päälinjojen perusteella esityksen olevan täysin riittämätön torjumaan Suomea uhkaavaa työttömyyskriisiä ja muuttamaan taloutemme synkkää tilannekuvaa.

Maamme työttömyys kasvaa tällä hetkellä EU:n nopeinta tahtia, ja mikä huolestuttavinta, pitkäaikais- sekä nuorisotyöttömyys ovat räjähtämässä käsiin. Tätä talouden isoa kuvaa eivät käännä edes pitkään toivotut positiiviset uutiset Turun telakan suunnalta.

– Lisäksi on selvää, että EU:n juuri päättämät Venäjä-pakotteet ja odotettavissa olevat vastapakotteet ovat heikentäneet taloutemme suhdannekuvaa oleellisesti siitä, mitä se oli vielä minihallitusneuvotteluissa, toteaa Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jari Lindström.

– Stubbin hallituksen on välittömästi palattava some-maailmasta takaisin karuun todellisuuteen ja päivitettävä linjansa tämän päivän taloustilannetta vastaavaksi. Muuten meitä odottaa 1990-luvun lamasta tuttu työttömien armeija.

Vaikka hallitus tiedotti sopineensa minihallitusneuvotteluissa miljardin kasvupaketin, todellisuudessa budjettia ollaan kiristämässä ensi vuonna usealla miljardilla eurolla. Budjettiesitys ei näin ollen edistä kasvua tai työllisyyttä vaan leikkaa niitä. On tietysti hyvä, että budjettiehdotus sisältää edes pientä helpotusta eläkeläisille, mutta edelleen hallitus on leikkaamassa eläkeindeksejä ja korottamassa vielä lisää välttämättömyyshyödykkeiden kuten sähkön verotusta, joten eläkeläisten ostovoima tuskin nousee. Perussuomalaiset katsovatkin, että budjettiriihessä on tehtävä päätöksiä merkittävistä lisätoimista työllisyyden ja talouskasvun edistämiseksi.

Valtionvarainministeri Rinne kertoi tiedotustilaisuudessa tiettyjen välttämättömien infraprojektien aikaistamisesta.

– Tämä on oikea linjaus, mutta vaikuttaa siltä, että rahaa vain siirretään budjetin sisällä momentilta toiselle. Tämä ei riitä vaan näihin projekteihin tarvitaan aidosti uutta rahaa, Lindström vaatii. Hänen mukaansa rahoitus järjestyisi esimerkiksi käyttämällä jo päätettyjen valtion omaisuudenmyyntien tulot kokonaisuudessaan uutta kasvua tukeviin investointeihin ja ottamalla käyttöön Perussuomalaisten aiemmin ehdottama kehitysapurahasto.

Perussuomalaiset ovat myös pettyneitä siihen, ettei ministeri Rinne tänään esitellyt merkittäviä uusia rakenteellisia uudistuksia. Katsommekin, että hallituksen on viimeistään budjettiriihessä päätettävä uusista rakenteellisista uudistuksista sekä kerrottava, miten jo päätetyt uudistukset viedään nopeasti maaliin. Hallitus voisi esimerkiksi vihdoin toteuttaa Perussuomalaisten pitkäaikaisen toiveen lupa- ja valitusprosessien ketteröittämisestä. Elinkeinoelämän keskusliiton arvion mukaan lupaprosesseissa seisoo tällä hetkellä yli 3,5 miljardin euron edestä investointeja.

– Pidämme nykyisessä taloustilanteessa suorastaan edesvastuuttomana, jos hallitus ei ota yhdeksi lyhyen kautensa kärkitavoitteeksi tämän suman purkamista, Lindström toteaa.
Lindström muistuttaa Perussuomalaisten myös useaan otteeseen vaatineen hallitusta aloittamaan maamme energiapolitiikan rakenneuudistuksen.

– Nyt jos koskaan on korkea aika lopettaa lähinnä venäläisiä hyödyttävän energiapolitiikan tekeminen ja ottaa tavoitteeksi kohtuuhintainen ja kotimainen energia. Energiantuotannon kotimaisuusasteen nostaminen parantaisi huoltovarmuuttamme ja saisi aikaan kymmeniätuhansia uusia työpaikkoja.

– Perussuomalaiset vaativat hallitusta pistämään kuun lopun budjettiriihessä hihat heilumaan, jotta maamme kurssi saadaan käännettyä.

Jari Lindström
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja