la 1.6.2019 Muokattu ti 4.6.2019 10:53

Perussuomalaisten Antikainen: jalkapannan käyttö ei estä raiskauksia tai terroritekoja

Mediatiedote 1.6.2019
Julkaisuvapaa

Ensimmäiset yksityiskohdat Rinteen hallituksen hallitusohjelmasta on julkaistu. Iltalehden tietojen mukaan kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille laitetaan jalkaan paikannuspanta. Tätä perustellaan sillä, että viranomaisten on tiedettävä, missä kielteisen oleskeluluvan saaneet henkilöt ovat, koska he voivat olla turvallisuusriski.

”On erikoista, että potentiaalisen turvallisuusriskin muodostavien henkilöiden annetaan liikkua pahimmillaan jopa vuosikausia vapaasti Suomessa. Jos henkilö haluaa tehdä terrori-iskun, raiskauksen tai muun väkivaltarikoksen, jotta palautuksen sijasta pääsisi täysihoitoon suomalaiseen vankilaan, jalkapanta ei tätä estä. Sopii kysyä, miksi vastaanottokeskuksia pompahti pystyyn kuin sieniä sateella, mutta kun pitäisi suojella omaa kansaa, niin tyydytään vain kosmeettisiin toimenpiteisiin”, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pohtii.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho piti Iltalehden haastattelussa maahanmuuttopolitiikan muutoksia kosmeettisina ja katsoi, että kokonaisuudessaan päätökset lisäävät haitallista maahanmuuttoa. Erityisesti ongelmia aiheuttavat liian lyhyet tavoiteajat, puutteelliset viranomaisresurssit ja se, että epäselvissä tapauksissa asiat ratkaistaan aina hakijan eduksi.

”Vaikka hallitusohjelmassa sanotaankin, että kiintiöpakolaiset valikoidaan jatkossa Suomeen sopeutumisen perusteella, tämä valikointi ei koske turvapaikanhakijoita. Niin kauan, kun kuka tahansa, joka tulee rajalle ja pyytää turvapaikkaa, saa jäädä maahan siinä tilanteessa, ettei lähtömaa suostu ottamaan häntä takaisin, tämä maahanmuuttopolitiikan tiukennus jää näennäiseksi. Täytyy muistaa, että viime hallituskauden ongelmat johtuivat nimenomaan turvapaikanhakijoista, eivät kiintiöpakolaisista”, Antikainen muistuttaa.

”Hallitusohjelman kirjaus perheenyhdistämiseen liittyvien ongelmien selvittämisestä tulorajojen osalta on myös omiaan lieventämään maahanmuuttopolitiikkaa nykyisestä. Jos tulorajoja ei edellytetä, on todennäköistä, että Suomelle haitallinen maahanmuutto jatkuu nimenomaan perheenyhdistämistä hyödyntämällä”, Antikainen ennustaa.

Sanna Antikainen