pe 28.2.2014

Perussuomalaisten Jari Lindström: Vapaata keskustelua vapaasta liikkuvuudesta

Tiedote 28.2.2014. Saksan liittokansleri Angela Merkel vieraili äskettäin Lontoossa. Merkelin keskustelut pääministeri David Cameronin kanssa ja niitä seuranneet lausunnot saivat runsaasti huomiota.

Merkel otti kantaa muun muassa vapaaseen liikkuvuuteen ja EU:n sosiaaliseen ulottuvuuteen. Liittokanslerin mukaan on ”väärin, että Saksaan työnhakuun tuleva EU-kansalainen saa samat sosiaalituet kuin työttömäksi jäänyt saksalainen, jolla on takanaan 30–40 vuoden työhistoria”. Samanlaisia mielipiteitä on kuultu ainakin Britanniasta, Hollannista, Itävallasta ja Sveitsistä. Vapaa liikkuvuus on nousemassa yhdeksi kuumaksi teemaksi kevään eurovaaleissa.

Suomessa kyseisistä asioista puhuttaessa leimakirves alkaa heilua välittömästi. Voi vain kuvitella, millainen huuto siitä olisi seurannut, jos esimerkiksi joku perussuomalaisista olisi nostanut aiheen esiin. Tästä huolimatta vapaasta liikkuvuudesta ja unionin sosiaalisesta ulottuvuudesta täytyy käydä vapaata ja avointa keskustelua – myös meillä Suomessa. Muuten ongelmat kasautuvat hallitsemattoman suuriksi. Suomen ja muiden jäsenmaiden täytyy realistisesti arvioida, millainen kantokyky niiden sosiaalisilla järjestelmillä on. Eurooppa on hyötynyt valtavasti vapaasta liikkuvuudesta, mutta samalla siihen liittyy muutamia ongelmia. Ne ovat kuitenkin kaikki ratkaistavissa.

Perussuomalaisten mielestä oleskeluoikeus toisessa EU:n jäsenmaassa tulee yhdistää tiiviimmin työntekoon ja kykyyn tulla omillaan toimeen. Perheenjäsenten oikeuksia sosiaalietuuksiin puolestaan tulee tiukentaa siten, että henkilö ei voi hakea esimerkiksi lapsilisää lapsilleen, elleivät nämä asu hänen kanssaan vastaanottavassa jäsenvaltiossa.

Toiveeni on, että muun muassa näistä asioista kuultaisiin asiallisista keskustelua tänä keväänä. Tällä hetkellä suomalainen eurokeskustelu on keskittynyt lähinnä muutamien poliitikkojen epärealistisiin käsityksiin painavista ja vähemmän painavista salkuista. EU-parlamenttivaalien lähestyessä myös asiakysymysten soisi nousevan esiin.

Jari Lindström
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja