pe 31.7.2020

Perussuomalaisten kansanedustaja Antikainen: Luonnonsuojeluliiton kannettava vastuu kiusanteostaan Pohjois-Karjalan viljelijöille

Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjois-Karjalan piirin tekemä valitus lykkää valkoposkihanhien ampumislupien myöntämistä Keski-Karjalassa. Piiri valitti luvista kesäkuussa Itä-Suomen hallinto-oikeuteen. Pitkien käsittelyaikojen vuoksi lupia tuskin saataneen käyttöön vielä tänä vuonna.

”Luvista valittaminen on silkkaa kiusantekoa viljelijöitä kohtaan. Hanhien karkottaminen ampumalla on viimeinen oljenkorsi ja nyt sekin halutaan estää. Valkoposkihanhi ei todellakaan ole kuolemassa sukupuuttoon, vaikka jokaiselle tilalle myönnettäisiin poikkeuslupa ampumiseen. Olen jättänyt toimenpidealoitteen poikkeuslupien laajemmasta myöntämisestä hanhien aiheuttamien satovahinkojen estämiseksi, koska hanhikanta kasvaa vuosi vuodelta ja sitä mukaa myös niiden aiheuttamat vahingot”, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen sanoo.

Hanhet ovat aiheuttaneet satovahinkoja yli 5000 hehtaarin alalla Pohjois-Karjalassa levähtäessään pelloilla ja niityillä kevätmuuton aikana. Kymmenet tilat ovat hakeneet lupaa karkottaa hanhia ampumalla satovahinkojen torjumiseksi.

”Hanhien aiheuttamia vahinkoja korvattiin viime vuonna miljoonalla eurolla ja summa on nousussa sitä mukaa kun hanhikanta kasvaa. Luvista valittanut Pohjois-Karjalan piiri saa korvata satovahingot viljelijöille itse, kun kerran valituksellaan estävät viljelijöitä suojelemasta omaa elinkeinoaan”, Antikainen vaatii.

Lisätietoja: Sanna Antikainen