ma 3.6.2019 Muokattu ti 4.6.2019 11:06

Perussuomalaisten Purra: Hallitukselle kaikki maahanmuutto on hyvää, ja huono maahanmuutto on erityisen hyvää

Mediatiedote 3.6.2019
Julkaisuvapaa

Perussuomalaisten kansanedustaja Riikka Purra arvostelee ankarasti tulevan hallituksen maahanmuuttopolitiikkaa. Vaikka uudessa hallitusohjelmassakin mainitaan erityisesti koulutetun maahanmuuton tarve, ei kirjauksella ole Purran mukaan minkäänlaisia konkreettisia vaikutuksia.

– Suomi houkuttelee ennen muuta kouluttamatonta, julkisen talouden kannalta negatiivista ja kaukaisista kulttuureista saapuvaa integroitumatonta maahanmuuttajaväestöä myös jatkossa. On aivan yhdentekevää, mitä puhuvat päät puhuvat, jos yksikään käytännöntoimi ei tee sanotun toteutumisesta yhtään todennäköisempää, Purra kirjoittaa blogissaan.

Rajat auki ja rahaa kaikille

Purra muistuttaa, että edellinen hallitus päätti tarjota töihin tuleville maahanmuuttajille sosiaaliturvan, vaikka ansiotulot olisivat alle 700 euroa kuussa.

– Tämä tarkoittaa käytännössä, että rajat ovat auki ja sosiaaliturvamme kenen tahansa saatavilla, vaikka maahanmuuton kannattajat eivät suostukaan sitä myöntämään.

Uusi hallitus tulee Purran mukaan jatkamaan Suomelle vahingollista politiikkaa madaltamalla eroa laillisesti ja laittomasti maassa oleskelevien ja humanitaaristen ja työperäisten maahanmuuttajien välillä.

Hallitusohjelmassa sanotaan, että ”hallitus kehittää lainsäädäntöä ja soveltamiskäytäntöä sen edistämiseksi, että työllistyneet kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneet voivat nykyistä joustavammin saada oleskeluluvan työn perusteella.”

– Vaikka turvapaikanhakija todetaan oikeusvaltiomme selvityksessä kansainvälistä suojelua tarvitsemattomaksi – eli siis toisin sanoen taloudellisista tai muista syistä kulkevaksi siirtolaiseksi tai turvapaikkashoppailijaksi – tällä ei ole vaikutusta lopputulokseen. Uusi hallituksemme tulee ohjelmansa perusteella vahvasti kulkemaan sitä kohti, että mikään ei saa toimia maahanmuuttoa rajaavana elementtiä, Purra sanoo.

– Kehitysmaasta tuleva kouluttamaton henkilö ei kuitenkaan ole yhteiskunnallemme kokonaisvaikutuksiltaan juuri yhtään sen hyödyllisempi, saipa hän jäädä maahan suojeluaseman tai pizzanpaistajan statuksella. Taloudellisten ja muiden maahanmuuton ongelmien kannalta on aivan yhdentekevää, mitä kehitysmaista tulevien maahanmuuttajien oleskeluluvissa lukee.

Tilastot ja tutkimukset osoittavat, että Suomeen saapuvat maahanmuuttajat kuormittavat sosiaalijärjestelmää ja palveluita, ja mikäli työllistyvät, työllistyvät vahvasti tuetusti tai halpamarkkinoille tai maahanmuuttokoneiston sisään. Maahanmuuttajien koulutustaso on matala, myös seuraavilla sukupolvilla, tulot eivät kehity, ja he ovat kantaväestöön nähden huomattavan pienituloisia ja tukiriippuvaisia.

Selitykset ihmisoikeuksista työvoimapulaan

Hallitusohjelmassa puhutaan myös laittomasti maassa oleskelevien eli ”paperittomien” varhaiskasvatuksesta, perusopetuksesta ja yhä laajemmasta eli ”välttämättömästä” terveydenhuollosta.

– Mitä eroa sillä enää on, onko ihminen laillisesti vai laittomasti maassa, jos sosiaalivaltio kustantaa moninaiset oikeudet kaikille maan rajojen sisäpuolelle päässeelle? Ei mitään, ja tämä juuri on tarkoituskin. Koska hallitukselle kaikki maahanmuutto on hyvää, ja huono maahanmuutto on erityisen hyvää! Tämän kovempaa houkutustekijää on enää vaikeaa keksiä.

– Perustelut maahanmuuton jatkuvalle lisäämiselle kyllä löytyvät, ja ne valitaan aina tarpeen mukaan: Meidän pitää auttaa. Meillä on työvoimapula. Ihmiset ovat liikkuneet aina. Lisää väriä katukuvaan. Globalisaatio. Ihmiskuva. Ihmisoikeudet, Purra luettelee.

– Yksikään hallituksen kirjaama tavoite ei hankaloita maahanmuuttoa tai puutu vetotekijöihin. Kädet ristiin, että seuraava vyöry Afrikasta tai Lähi-idästä ei käynnisty tällä hallituskaudella.

Riikka Purra
Kansanedustaja (ps)