ti 13.11.2018

Perussuomalaisten ryhmäpuheenvuoro eduskunnassa: Valtioneuvoston tiedonanto ERVV:n varainhankinnan takauksen jatkamisesta

Mediatiedote 13.11.18
Julkaisuvapaa

Perussuomalaisten ryhmäpuheenvuoro kansanedustaja Toimi Kankaanniemi: Valtioneuvoston tiedonanto ERVV:n varainhankinnan takauksen jatkamisesta

Lipposen hallitus teki raskaan virheen 20 vuotta sitten, kun se runnoi Suomen Euroopan talous- ja rahaliittoon. Suuri virhe oli ottaa mukaan myös Italia ja Kreikka.

Italia lupasi painaa 120 %:n velkatasonsa 60 %:iin vuoteen 2009 mennessä. Nyt se on 130 %.

Kreikan sosialistihallitus väärensi tilastonsa ja pääsi euroon elämään muiden ja meidän kustannuksella. Kun rikos paljastui vuoden 2005 tienoilla, jopa valtiovarainministeri Eero Heinäluoma antoi sen anteeksi. Olihan tekijä veljespuolue, sosialistinen Pasok.

”Hei, me tienataan tällä!”

Saksa ja Ranska rikkoivat vakaus- ja kasvusopimusta eivätkä siksi puuttuneet Välimeren maiden rikoksiin.

Vuonna 2010 Kreikka rysähti maksukyvyttömäksi. Vanhasen-Kataisen hallitus muiden mukana junaili Suomelta miljardilainan Kreikalle pikavauhtia.

Heti perään tarvittiin Euroopan rahoitusvakausväline ERVV ja sen kautta valtavat tuet Kreikalle.

Siltä ajalta muistamme ministerin fantastisen huudon: ”Hei, me tienataan tällä!”

Kriisi jatkui. Luotiin jälleen uusi malli, Euroopan vakausmekanismi EVM, Kataisen kuuden puolueen hallituksen tuella ja toimesta. Urpilainen sai kuuluisat takuut. Suomen kansa sai miljardien vastuut.

Kaikilla kolmella järjestelyllä pelastettiin saksalaiset pankit, jotka olivat ylilainoittaneet Kreikkaa. Merkel sai mitä halusi. Kreikassa kriisi vain jatkui.

EKP:n piikki aukesi ja hulvaton elämä jatkuu

Kesällä 2012 euro huojui kuoleman porteilla. Euroopan Keskuspankin pääjohtaja Mario Draghi pelasti sen ilmoittamalla, että yhteinen piikki EKP:ssa on täysin auki. Alkoi löysän rahan luominen.

Tämä yhteisvastuun juhla jatkuu yhä. Euroopan keskuspankki ostanut roskalainoja noin 2500 miljardilla eurolla suurelta osin Italiasta ja Kreikasta. Euroa on pidetty väkisin pystyssä. Italiassa hulvaton elämä on jatkunut. Suomen vastuu roskalainaohjelmasta on noin 50 miljardia euroa.

Nyt EKP pakon sanelemana on lopettamassa roskalainaostot. Italian ja Kreikan roskalainoille ei ole ostajia. Ne tuskin selviävät. Meilläkin korot nousevat. Monet asiantuntijat sanovat, että edessä on euron kuolema. Edes pankkiunioni ei ehdi apuun eikä se riittäisikään.

Perussuomalaiset muistuttaa, että Italiassa ovat hallinneet vuoron perään sosialistit, mm Romano Prodi ja Kokoomuksen veljespuolue Berlusconin johdolla. Nämä vanhat puolueet ovat syyllisiä nykytilanteeseen. EU ja EKP ovat katselleet menoa toimettomina vierestä. Vasta nyt komissio on herännyt, kun Italian kansa antoi valtakirjan uusille voimille, jotka ovat syyttömiä valtavaan velkataakkaan ja sopimusrikkomuksiin.

Sipilä haluaa jatkaa Suomen vastuita ja jopa Soini siunaa sen

Sipilän hallitus pyytää tiedonannolla valtuutta jatkaa Suomen vastuita ERVV:n kautta Kreikan lainoista vuoteen 2082 loppuun asti. Siis huikeat 64 vuotta tästä eteenpäin.

Herra pääministeri, te olette 121 vuotias, kun suomalaiset veronmaksajat vapautuvat teidän sitoumuksistanne vieraan maan takausvastuista.

Te pääministeri sanoitte 28.2.2012 tässä salissa: ”Meidän kannattaa ottaa tappiomme nyt eikä enää lisätä riskiä Kreikassa. Todellista johtajuutta tässä tilanteessa olisi se, että tosiasiat tunnustetaan ja annetaan Kreikan irtaantua eurosta.”

Ministeri Soini, te esititte samassa istunnossa vuonna 2012 epäluottamuslausetta Kataisen hallitukselle, koska ”se oli epäonnistunut Suomen edun ajamisessa”.

Kehtaatteko te nyt puolustaa pari vuosikymmentä hulvattomasti meidän laskuumme eläneitä Italiaa ja Kreikkaa ja ylistää EU:ta ja EKP:ta, jotka ovat laiminlyöneet vastuunsa kantamisen?

Kyllähän te kehtaatte!

Arvoisat ministerit, edessä uhkaa ilmiselvästi mittavan laskun lankeaminen suomalaisille veronmaksajille. Mitä muuta aiotte tehdä kuin pidentää Suomen takausvastuuaikaa vuoden 2082 loppuun asti?

Esitän eduskunnan hyväksyttäväksi seuraavan epäluottamuslauseen:

Eduskunta toteaa, että Italian ja Kreikan vaikea taloustilanne sekä EU:n ja EKP:n epäonnistunut politiikka uhkaavat hajottaa Euroopan talous- ja rahaliiton eikä hallitus ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin Suomen etujen turvaamiseksi, mistä syystä hallitus ei nauti eduskunnan luottamusta.

Leena Meri, 09 432 3165
Toimi Kankaanniemi, 050 511 3075