pe 18.11.2016

Perussuomalaisten Terho: Kielikokeilulle selkeät mittarit

Perussuomalaisten vaatimuksesta hallitusohjelmassa on kirjaus ruotsin kielen vapaaehtoisen opetuksen kokeilemisesta. Kokeilun aikataulusta on vihdoinkin varmistunut, että ministeri Sanni Grahn-Laasonen tuo esityksen kokeilusta eduskuntaan ensi keväänä. Kyselytutkimusten mukaan jopa 70 prosenttia suomalaisista kannattaa vapaata kielivalintaa eli pakkoruotsin poistamista.

”Kielikokeilu on tärkeä osa hallitusohjelmaa”, toteaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho. “Jotta kokeilusta on hyötyä, täytyy sillä käynnistyessään olla valmiina selkeät mittarit, joilla mitataan kokeilun onnistumista. On esimerkiksi selvitettävä monipuolistuuko nuorten kielten opiskelu ja ovatko nuoret aiempaa motivoituneempia vieraiden kielten opiskeluun. Kokeilu antaa suuntaviivat tulevaisuuden kielipolitiikalle.”

”Kokeilua valmistellessa on jo syytä aloittaa selvitykset siitä, kuinka ruotsinkielisen vähemmistön oikeudet turvataan muuten kuin opettamalla ruotsia koko kansakunnalle. Tähän on varmasti vaihtoehtoja. Ruotsin pakko-opiskelu ei voi olla ainoa vaihtoehto”, pohtii perussuomalaisten eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja ja sivistysvaliokunnan jäsen Ritva Elomaa.

”Ruotsia pitää jatkossakin tarjota kaikissa Suomen kunnissa kuten suomeakin ruotsinkielisille. Me emme ole poistamassa ruotsin opetusta Suomesta, vaan antamassa oppilaille vapauden valita vieraita kieliä omien henkilökohtaisten ja myös oman alueen tarpeiden mukaan. Pakkoruotsi on tulossa tiensä päähän”, toteaa sivistysvaliokunnan jäsen Laura Huhtasaari.

“Suomen on jatkettava uudistumista yksilönvapautta kunnioittavaksi yhteiskunnaksi myös koulutuspolitiikassa. On tärkeää että nuorillemme tarjotaan mahdollisuutta nykyistä monipuolisempaan kielisivistykseen”, sanoo Terho.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja Ritva Elomaa