ke 1.3.2017

PS: Suomalainen ruoka etusijalle

Valtioneuvoston selonteko ruokapolitiikasta, Ruoka2030, Suomi-ruokaa meille ja maailmalle

Kansanedustaja Ritva Elomaa perussuomalaisten ryhmäpuheenvuorossa:

Suomi pidettävä jatkossakin elintarviketurvallisuuden kärkimaana

Ensin oli suo, kuokka ja Jussi. Täällä Pohjantähden alla -romaanin aloitussanat pitävät yhä tänä päivänä paikkansa. Suomalaiset ovat aikojen saatossa omin käsin raivanneet ja rakentaneet tämän maan. Leipä on otettu kotimaan mullista. Suomalainen sisu, osaaminen, ahkeruus ja tunnollisuus ovat valttikorttejamme ruoan tuotannossa. Voimme olla ylpeitä elintarviketurvallisuudestamme, joka on maailman huippuluokkaa. Suomalainen arvostaa maaseutua sekä puhdasta, kotimaista ja turvallista ruokaa.

Pienten ja keskisuurten perheviljelmien olemassaolo turvattava

Perussuomalaiset haluavat turvata EU:n ahtaalle ajamien suomalaisten pienten ja keskisuurten perheviljelmien säilymisen ja tehdä kaikkensa, jotta niiden kannattavuus paranisi. Tämä tapahtuu tukemalla muiden muassa sukupolvenvaihdoksia. Haluamme ylläpitää läpinäkyvää, ns. pellosta ruokapöytään -ketjutusta.

Painotamme sitä tosiasiaa, että suomalaisen maataloustuotannon säilymisellä on suuri merkitys myös muun elintarvikesektorin sekä siihen liittyvien työpaikkojen säilymisen kannalta maassamme. Kehotamme lämpimästi kansalaisia tukemaan kotimaista tuotantoa entistä vahvemmin omissa ostopäätöksissään: osta suomalaista. Myös kouluissa, päiväkodeissa ja sairaaloissa tulisi käyttää enemmän kotimaista lähiruokaa.

Kun maataloustuotanto turvataan, pystymme takaamaan kotimarkkinoidemme toimivuuden myös jatkossa. Samalla tulee huomioiduksi myös maamme huoltovarmuus. Meidän politiikassamme suomalainen työ on etusijalla.

Ruoan jäljitettävyyttä parannettava

Euroopan unioniin liittymisen myötä suuruuden ihannointi on noussut arvoon arvaamattomaan – valitettavasti myös ruoantuotannossa. Perussuomalaisten mielestä tällä kehityksellä on ollut negatiivisia seurauksia, kun pitkien tuotantoketjujen vuoksi ruoan alkuperän jäljitettävyys on heikentynyt. Kuluttajilla on oikeus saada varmuus siitä, missä ja millaisissa olosuhteissa ruoka tuotetaan. Tätä myös tuore ruokapoliittinen selonteko pitää varsin keskeisenä asiana. Hallituksemme panostaakin siihen, että ku¬luttajat voivat valita lautaselleen entistä maukkaampaa ja terveelli¬sempää ruokaa, joka on tuotettu lähellä, kestä¬västi ja turvallisesti.

Geenimuuntelusta vapaista elintarvikkeistamme Suomen vientivaltti

Perussuomalaiset peräänkuuluttavat ruoan arvostuksen nostamista. Laadukas ruoka edistää terveyttä. Olemme huolissamme siitä, että esimerkiksi tuontiruoan lisääntyminen markkinoilla voi lisätä myös erilaisten epidemioiden mahdollisuutta. Tässä yhteydessä haluamme kiinnittää huomiota niin eläinten terveyteen kuin siihen että elintarvikkeet säilyvät jatkossakin geenimuuntelusta vapaina maassamme. Tämä voi olla suomalaisen maatalouden vientivaltti jo lähitulevaisuudessa.

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän mielestä luomutuotannon edellytykset pien- ja perheviljelmillä on säilytettävä koko Suomessa. Sekä lähiruokatuotannon että luomutuotannon laajentumiselle on turvattava riittävät puitteet, jotta maatalous elinkeinona ja luomuviljely ovat kannattavia. Sen, kuinka paljon luomutuotanto lopulta kasvaa, päättävät viime kädessä kuluttajat.

Perussuomalaiset haluavat tukea ja helpottaa uusien myyntikanavien syntyä niin, että tuotanto kohtaa kysynnän entistä paremmin. Tämä edellyttää, että viljelijöille tarjotaan apua ja palveluja kansainvälistymiseen ja markkinointiin, kuten muillekin yrittäjille. Tähän tarpeeseen nyt käsissämme oleva uunituore ruokapoliittinen selonteko vastaa melko hyvin.

Lisää kotimaista kalaa ruokapöytiimme

Lopuksi muistutamme siitä tosiasiasta, että hallituksemme kiinnittää erityistä huomiota ns. siniseen biotalouteen eli kalastukseen. Tavoitteena on kotimaisen kalan osuuden merkittävä lisäys ruokapöydissämme. Tämä olkoon yksi tärkeimmistä ruokapoliittisista tavoitteistamme tällä hallituskaudella.

Kansanedustaja Ritva Elomaa
P. 050-512 0806