pe 26.10.2018 Muokattu pe 26.10.2018 17:16

PS:n Eerola: Ay-liike ja työnantaja jakamaan sairaslomien kustannukset

Mediatiedote 26.10
Julkaisuvapaa

Kansanedustaja Juho Eerolan (ps) mukaan irtisanomisen helpottamisesta taistelevan hallituksen ja ay-liikkeen tulisi keskustella työntekijän palkkaamisen riskin jakamisesta. Eerola jätti tänään asiasta kirjallisen kysymyksen työministeri Jari Lindströmille. Eerola kysyy, mihin toimiin hallitus ryhtyy, jotta sairasloma-ajan karenssi, palkanmaksu ja omavastuu olisivat nykymallia yhdenvertaisempia kaikkien osapuolten kannalta.

Eerola ymmärtää halukkuuden siirtää vastuu kokonaan Kelalle, koska omavastuuajan jälkeenkin työntekijän sairasloma maksaa yritykselle paljon enemmän kuin yrityksen saama korvaus on. Hän kuitenkin pitää vaikutuksia veronmaksajalle liian kielteisinä, jos joku muu kuin työnantaja tai työntekijä olisi täysin vastuussa sairaslomista.

– Työntekijä on sairastuessaan heikossa asemassa, eikä hänen taakkaansa voida jo muuttuneessa elämäntilanteessa tai sen jälkeen lisätä. Kustannukset voisi jakaa yhdenvertaisesti työnantajan ja ay-liikkeen kesken, Eerola ehdottaa.

Kansanedustaja Eerolan mukaan työnantajan ja työntekijän yhteisiä intressejä tulisi kehittää, vaikka vanhat ja jähmeät rakenteet eivät siihen aina kannustaisi.

– Jos henkilö ei kuuluisi ammattiyhdistykseen, tämän puolen korvauksesta hoitaisi Kela. Muista kustannuksista voitaisiin päättää kolmikannassa siten, että sairaslomien aiheuttamista mahdollisista haasteista ja työllistämiseen liittyvästä riskistä voitaisiin säätää erikseen toimialakohtaisen talouskehityksen mukaisesti, Eerola sanoo.

Työntekijän palkkaamisen riskin kohtuullistaminen johtaisi työllistävään vaikutukseen erityisesti mikroyrityksissä.

Juho Eerola, (09) 432 3013