ma 9.9.2013 Muokattu ma 16.12.2013 18:07

Puheenvuoro: Hallitus unohti ihmisen

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soinin pitämä perussuomalaisten eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoro 4.9.2013:

Arvoisa pääministeri Katainen. Suomen kahdenkymmenen vuoden ylpeys ja taloutemme tukijalka Nokian puhelimet ostettiin meiltä eilen käteisellä. Kuuleman mukaan vieläpä alihinnalla. Kaikki on kaupan, vai onko sittenkään?

Kuinka isänmaallinen hallitus on maailmassa, jossa käteisen rahan voima on mittaamaton?
Kuntauudistus, pakkoliitokset, sairaanhoito, eläkeratkaisut, työllisyys ja yrittäminen, eu-tukipaketit… Onko siis niin, että kaikki maailman asiat mennään aina rahakylki edellä? Mitä enää merkitsee ihminen?

Näimme eilen malliesimerkin siitä, kuinka Suomea viedään pala palalta pitkin maailmaa, ja perusteluna on aina raha – ihminen, kansalainen ja meidät tänne äänestänyt suomalainen, hänen asiansa ja elämänsä tulee aina siinä sivussa? Meidän on kansakuntana ryhdistäydyttävä. Jos teidän hallituksenne ei tätä uskoa ja isänmaanylpeyttä suomalaisiin osaa valaa, me olemme valmiit vuorostamme palauttamaan Suomen suomalaisille.

Talous on väline eikä tavoite

Työ, yrittäminen ja välittäminen. Tästä on kysymys, perussuomalaisesta perustasta.

Jos talous ja rakenteet ovat kunnossa, jää aikaa myös ihmiselle. Talous on väline eikä mikään tavoite. Hallitus on unohtanut ihmisen. Missä on hallituksen tuki, turva, luottamus ja tulevaisuudenusko tavalliselle suomalaiselle?

Kohta kuulemme jokaiselta hallituspuolueelta kilpalaulantaa, kuinka fantastisen toimintakykyinen hallitus meillä on. Kai nyt vähintä, mitä kukaan pystyi odottamaan, oli se, että hallitus satojen virkamiesten avustamana saa edes kahdessa vuodessa kasaan kestävyysvajeen kaatamisen tavoitepaperin.

Ja tavoitepaperihan tämä on, sillä suurista kohdista puuttuu konkretia. Päätetään marraskuussa tai sysätään kolmikantaan, näyttää olevan hallituksen linja. Ja laitan käteni ristiin, jotta hallituksen kunta- ja sote-uudistuksista tulisi jotain säästöä.

Mutta eihän niistä tule. Sen tiedätte jo itsekin, sillä olette pian 30 kuukautta tätä vääntäneet. Jos olisitte tässä tosissanne, toisitte koko sote- ja kuntauudistuksen parlamentaariseen valmisteluun. Yhdessä me saisimme tämänkin ratkaistua.

Kylmän silmän politiikkaa

Kestävä perhepoliittinen linja on vedetty viemäriin.

Onko tämä kodinhoidontuen leikkaus kokoomuksen työuravouhotuksen huipentuma? Onko tämä nykykokoomuksen perhepolitiikkaa? Kylmän silmän politiikkaa, jossa ei piitata lapsen edusta tai perheen oikeudesta valita itsenäisesti.

Kuka tämän keksi? Syylliseksi ilmoittautuva tai ilmoitettava voi nyt kertoa, miksi tämä leikkaus on naamioitu tasa-arvon valhekaapuun. Tämä on raaka leikkaus.

Moni on kuvitellut, että vihreät on valinnanvapauspuolue, joka antaa kaikkien kukkien kukkia. Kotihoidon kannattajat, sekä miehet että etenkin naiset, jotka äänestitte vihreitä, teidät petettiin seisaalleen hiekkalaatikoiden reunoille.

Ja kristilliset vaikeroivat: ”Oli vaikea pala, niin vaikea pala”, mutta silti jätitte perheet yksin. Ja nyt vain valitatte omia vaivojanne. Missä on ryhti?

Tässä tulee käymään samalla tavalla kuin kilometrikorvausten kanssa. Joudutte tämän päätöksen perumaan. Ja jos tilannetajunne ei riitä, niin seuraava hallitus korjaa tämän virheen.
Ja mikä on sosialistien lupausten viimeinen käyttöpäivä? ALV, pakkoliitokset, tukipaketit… seuraavaksi menee eläkeiän nosto. Vasemmistoliitto on vaihtanut punalipun sateenkaarilippuun. Ajan kuva sekin. Velat anteeksi Kreikalle ja lisää veroja kansalle.

Ministeri Kyllönen ansaitsee oman kappaleensa. Hänen johtamassaan ministeriössä valmistellaan kyttää ja kyylää -järjestelmää valvomaan autoilijoita. Rikollisten kuunteluun tarvitsee sentään oikeuden päätöksen, mitä seuraavaksi? Niskasiru? Perussuomalaiset eivät hyväksy tällaisia kaavailuja. Suomalaisella on perustuslaillinen oikeus liikkua vapaasti, ilman ulkopuolista kontrollia. Nyt ja tulevaisuudessa.

Työttömän suojaosa on hieno tavoite ja hyvä asia. Ymmärsittekö, mitä olette tässä päättäneet? Vastaan itse tähän, ettette ymmärtäneet.

Miksi? Siksi, että kommentoitte julkisuuteen päätöstä ristiriitaisesti. Voisiko joku teistä, joka ei tässä kohtaa kokousta päivittänyt twitteriään, kertoa työttömille, että mitä tukia tämä koskee?

Vain suuriko kaunista?

Kertaan vielä. TYÖ, YRITTÄMINEN JA VÄLITTÄMINEN. Ei nämä ihmiselämän rakennuspalikat niin vaikeita ole.

Eläkeläiset, maaseutu, opiskelijat ja tavalliset arkiviisaat ihmiset kummeksuvat. Mikä on tämän hallituksen käsittämätön suuruuden ihannointi? Suurkunnat, metropolialueet, suuryritykset ja suurituloiset. Euroopan Unioni ja sen pankit ovat muka liian isoja epäonnistumaan. Too big to fail. Jos joku on liian iso kaatumaan, se on liian iso.

Vain suuriko on kaunista? Niinkö? Otetaan esimerkki: Yrittäminen. Kuka tässä salissa tietää, miksi kutsutaan yritystä, jolla on vähemmän kuin 10 työntekijää ja 2 miljoonaa euroa liikevaihtoa? Sellaista kutsutaan mikroyritykseksi. Suomessa on reilut 260 000 yritystä, joista melkein 250 000 on näitä mikroyrityksiä. Minne teiltä unohtui tämä suomalaisen talouden selkäranka?

Ja mihin jäi tärkein talouden käsite: kilpailukyky? Suomalainen työmies ja nainen ovat palkkansa ansainneet. Kyllä, mutta työn sivukulut ovat karmeita varsinkin pienyrityksissä. Siis ajatelkaa, 250 000 yritystä kärsii tästä kulutaakasta. Jos näihin ei saada helpotusta, tämä menee työttömyyden lisääntymisen ja palkkojen alennuksen kautta.

Hallituksen on käännettävä energiapolitiikka kasvua ja kilpailukykyä tukevaksi, ei estäväksi. Sixpäck-hallitus ei tätä ymmärrä, vaan lastaatte lisää kuormaa teollisuutemme niskaan. Te nukuitte meille rikkidirektiivin. Ja olette nyt ihan itse iskemässä uuden myllynkiven teollisuuden kaulaan tällä windfall-verolla. Se on vaikea sana, mutta helppo ymmärtää. Rankaisette päästötöntä energiaa.

Meidän konkretia on, että laskisimme yritysveron 22 prosenttiin ja pistäisimme 2 prosenttia yhteisöveronalennuksesta pk-sektorille.

Perussuomalaisten viiden paketin ohjelmasta eväitä hallitukselle

Kataisen hallituksen kahden kukkaron politiikka jatkuu. Matti on aina kukkarossa, kun kotimaan kohteisiin pitäisi saada rahaa, mutta kun EU-tukipaketteja solmitaan, maailmaa parannetaan ja siellä reuhotetaan, niin silloin ollaan liikkeellä miljonäärimammojen meiningillä.

Ja sitten on tämä uusi ihmesana rakenneuudistukset, joka ei sano kansalaiselle kyllä yhtään mitään.
Perussuomalaisilla on oma viiden paketin ohjelma, joita tarjoilimme keväällä kehyksiin. Kertaan ne tässä: kasvupaketti, työllisyyspaketti, energiapaketti, veropaketti ja hyvinvointipaketti.

Täältä löytyvät keinot, kuinka tuetaan työtä, yrittämistä ja välittämistä. Jotainhan hallitus on sieltä luojan kiitos jo kopioinut ja omaksunut.

Arvoisa hallitus. Arvoisat sixpäck-ministerit

Lopuksi, pienten yritysten kyky lähteä kasvuun on avain maamme hyvinvoinnille. Perussuomalaiset ovat mukana ja apuna.

Timo Soini
puh. 050-5113027